Vihreät De Gröna julkaisivat juuri periaateohjelmansa (varhainen
versio luettavissa täällä, kaikkine kirjoitusvirheineen), josta syntyi pienehkö
medianumero. Hälyn taustalla askaroivat sisäministeri Päivi Räsänen ja
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini. Kohun herätti kohta
periaateohjelmassa, joka kuuluu näin:
”Jokaisella ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa ja sitä koskeviin päätöksiin. Valtiovalta voi kuitenkin edellyttää, että peruuttamattomat tai pitkävaikutteiset päätökset tehdään vakaasti harkiten ja tietoisena niiden seurauksista itselle ja muille. Ihmisen omaa tahtoa tulee kuulla ja kunnioittaa viimeiseen asti niin parantavan, oireenmukaisen ja saattohoidon yhteydessä kuin kuoleman edessä. Ihmisellä on oikeus paitsi hyvään elämään, myös hyvään kuolemaan, tarvittaessa hyvän saattohoidon turvin tai halutessaan viime kädessä avustettuna.”
Molempien poliitikkojen motiivien taustalla taitaa olla
lähinnä uskonnolliset syyt, halu luoda vastakkainasettelua ja myös tapa kosia
omilta kannattajilta lisäpisteitä. Erityisesti Räsäsen kommentti: ” Kristillisdemokraattien
kanta eutanasiaan on selkeä: emme ole sellaisessa hallituksessa mukana, joka
laillistaisi sairaitten tai vammaisten ihmisten surmaamisen. ” on ihan
puhdasta populismia. Räsänen on heti vetämässä yhdysviivoja kehitysvammaisten
surmaamiseen, mitä voidaan pitää lähinnä tässä tapauksessa jonkinlaisena
natsivertauksena. Ei liene enää länsimaata, jossa saattohoidon ja eutanasian
käsitteet eivät olisi suurelle yleisölle selviä. Eutanasian yhdistäminen
vammaisten surmaamiseen on vain typerää. Lisäksi Räsänen kätevästi jätti blogikirjoituksessaan
kommentoimatta Vihreiden kantaa saattohoitoon, mutta mainosti itse sitä
kuitenkin.
Olen seurannut Vihreiden puolueohjelman muotoutumista
sosiaalisessa mediassa, kerta useampi ystäväni kuuluu puolueeseen. Puoluekokouksesta
tihkui tietoja äänestyksistä ja puheenvuoroista varsin kiitettävästi, joten
päätinpä lukaista tuotetun kymmensivuisen dokumentin iltapäiväni ratoksi. En
itse kuulu mihinkään puolueeseen, mutta silti olen vähän pettynyt tämän paperin
sisältöön.
Ensinnäkin, kyseessä on periaateohjelma, joten on aivan
ymmärrettävää, ettei ajettujen poliittisten ideaalien metodeista puhuta paljoa.
Mainitaan vaatimukset asettaa rajoja ja valtiovallan mahdollisuuksista edistää
asioita ja verokeinoista, mutta tuntui siltä kuin kaikkea konkreettista
pyrittäisiin välttelemään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Mutta edetään
ohjelmaa läpi hieman järjestelmällisemmin.
Ohjelma alkaa johdannolla, joka on hyvä, sillä pelkästään
sen lukemalla käy selville mitä puolue ajaa. Täplillä on merkitty kolme suurta
periaatetta: Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuudesta, Vapaus kaikille ja
Välittäminen muista ihmisistä. Tosin alussa sanottu lause: ”Haluamme pelastaa
ihmiset: poistaa kurjuuden…(jne)” antaa puolueesta uskonnollisen kuva, mitä
mielestäni kaikkien puolueiden tulisi välttää. Pelastus antaa itseriittoisen ja
ylimielisen kuvan joukosta, joka luulee tietävänsä pelastuksen keinot paremmin
kuin muut, joten vastareaktiot on ymmärrettäviä.
Ensimmäinen varsinainen luku ohjelmassa käsittelee
luonnollisesti ympäristöä. Tämä on selkeästi ohjelman huonoin kappale, sillä se
äityy runolliseksi.
”Luonnolla on myös ihmisen tarpeista riippumaton itseisarvo. Saimaannorpalla, kaitakämmekällä ja miljoonilla muilla lajeilla on erottamaton oikeus elää tällä planeetalla. Vanha lehto jykevine tammineen, tupasvillan täplittämä aapasuo ja vapaana virtaava koski ovat arvokkaita paitsi meille ihmisille, myös itsessään.”
Toisaalta luvussa luetellaan käytännön toimia joita puolue
ajaa, kuten luonnonmukaisen viljelyn tukeminen tai ydinvoimasta luopuminen. En
kuitenkaan ihan täysin ymmärrä, miksi kirjoittaa ensin pitkällisesti päästöjen
vähentämisestä, mutta ydinvoimasta luopumisen yhteydessä, pitää erikseen
kuitenkin mainita ettei hiilidioksidipäästöt saa lisääntyä ydinvoimasta
luovuttaessa. Periaateohjelmaksi on tekstissä paljon ehtolausekkeita ja
loiventavia seikkoja ihan turhaan. Lisäksi runollisuus tuo oudon tunnelman,
aivan kuin yritettäisiin tehdä oodia periaateohjelman sijaan. Asioita ei sanota
yksinkertaisesti vaan kauniisti.
Seuraava luku käsittelee kohtuutaloutta. Luku sinänsä on
hyvä, mutta vähän sisällötön – eräänlainen downshiftauksen poliittinen malli. Merkittävimpänä
seikkana ohjelmassa mainitaan rahoitusmarkkinoiden verotuksen kannattaminen,
mitä nyt ei tässä taloustilanteessa voi pitää järin suurena innovaationa. Hyvä
että kannattavat – niin kannattavat moni muukin. En ole kauheasti koskaan
pitänyt Vihreiden talouslinjauksista, sillä ne vaikuttavat koko ikänsä
liberaalissa markkinataloudessa eläneiden ihmisten systeeminpuolustamiselta.
Puolueelta puuttuu vahva ideologia talouden suhteen ja sitä pyritään paikkaamaan
sopivilla poiminnoilla muualta.
Seuraavassa luvussa käsitellään vapautta, ja siitä löytyy
myös se eutanasiaosuus. Vihreiden näkemys vapaudesta on hyvin järjestelmällinen
vapauden käsitteen yhdistäminen vastuuseen, eli siis positiivista vapautta. Hyvä
kappale kaiken kaikkiaan.
Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsittelevässä luvussa
huomaan pettyväni linjauksiin. Kyseessä on periaateohjelma, mutta tekstissä
vältetään asioiden sanomista suoraan. Luku alkaa ideaalilla, eli vaatimuksella yhdenvertaisesta
kohtelusta ja se siirtyy käsittelemään yksittäisiä ongelmakohtia. Kuitenkaan
esimerkiksi vaatimusta tasa-arvoisesta avioliittolaista ei esitetä, vaan aihe
kierretään sanomalla :
”Parisuhteita pitää kohdella lain edessä yhtäläisesti puolisoiden sukupuolista riippumatta. Julkisen vallan on tunnistettava sukupuolten moninaisuus ja turvattava sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeudet.”
Huomioni saattaa kuulostaa triviaalilta nillitykseltä, mutta
mikäli puolue mainitsee kuitenkin kuolemaan avustamisen erikseen, on
jännittävää, ettei vaatimusta seksuaalivähemmistöjen avioliitto-oikeudesta
mainita, vaan vaaditaan kohtelemaan parisuhteita lain edessä yhtäläisesti. Eli,
ei vaadita oikeutta avioliittoon vaan tasa-arvoista parisuhteiden
tunnustamista. Toki voidaan väittää metodina olevan sitten se tasa-arvoinen
avioliitto-oikeus, mutta mieleeni muistuu vain vääjäämättä South Parkin jakso,
jossa käytiin seuraava keskustelu:
[gay and straight protesters get a hearing from the Governor of South Park on gay marriage]Governor: I believe that I might have come up with a compromise to this whole problem that will make everyone happy! People in the gay community want the same rights as married couples, but dissenters don't want the word "marriage" corrupted. So how about we let gay people get married, but call it something else?[everyone listens quietly]Governor: You homosexuals will have all the exact same rights as married couples, but, instead of referring to you as "married", you can be... butt buddies.[long silence]Governor: Instead of being "man and wife", you'll be... butt buddies. You won't be "betrothed", you'll be...[makes quote with his fingers]Governor: ... butt buddies. Get it? Instead of a "bride and groom", you'd be...[makes quote with his fingers again]Governor: ... butt buddies.Mr. Slave: We wanna be treated equally!Governor: You *are* equal. It's just that, instead of getting engaged, you would be... butt buddies. And everyone is happy!Woman: [from the lesbian crowd] Well, what about lesbians?Governor: Well, like anyone cares about fuckin' dykes![the crowd goes into an uproar]Governor: [embarrassed] Oh, God, I was sure that would work.
Periaateohjelman seuraava kappale onnellisuudesta on täysin
turhaa tilantäytettä, mutta sitä seurannut osallisuuden kappale on jo parempi.
Vihreiden näkemys nimittäin näyttää olevan aika moderni demokratian toteuttamisen
suhteen. Ohjelmassa linjataan demokratiassa vallan kuuluvan kaikille myös
vaalien välillä, ja että tätä turvataan muun muassa kansalaisaloitteilla ja
kansanäänestyksillä. Minun korvaani tämä kalskahtaa vähän oppositiopolitiikalta
valtajärjestelmän sisällä, joten on ilo huomata että puolueessa osataan myös
toimia poliittisella areenalla. Vihreät häviävät pienenä puolueena aina melko
lailla vaalipiirijärjestelyiden johdosta, ja aktiivisella toimijakunnalla on
mahdollista ajaa läpi kansallisen tason päätöksiä juuri puolueen määrittämillä ”demokratian
keinoilla”.
En ole suuri demokratian ystävä, sillä sitä nimitystä
käytetään usein verukkeena epädemokraattiselle toiminnalle. En oikein käsitä
millä tavalla on demokraattista antaa pienille toimijoille suuret
vaikutusmahdollisuudet järjestelmän puitteissa, etenkään silloin kun
järjestelmänä on edustuksellinen demokratia. Onko se, että aktiivisille
vähemmistöille annetaan suuret vaikutusmahdollisuudet demokratian, vai juurikin
osallistumisen turvaamista? Mielestäni siinä tehdään sellaista ”kaikki pelaa” -politiikkaa,
ja voittajana on juurikin Vihreiden tai vaikka Piraattien kaltaiset hyvin
aktiivisista yksilöistä koostuvat joukot. Oli miten oli, mielestäni tämä lisäys
on puolueelta varsin hyvä. Koko luku on muutenkin sisällöltään ehkä koko
ohjelman paras.
Oikeudenmukaisuutta käsittelevä luku voisi olla minkä
tahansa puolueen ohjelmasta, niin ympäripyöreä se on. Surkea luku, mutta ihan
kaunis jos tässä nyt tyylipisteitä pitäisi jakaa. Hyvinvointikappale meinaa
vajota samalle tasolle, mutta siitä löytyy konkreettinen maininta perustulosta.
Tässä tiivistyy kaksi sivua tekstiä: pelkkää yleismaailmallista hyvä toivomista
ja maininta perustulosta Viimeinen luku käsittelee vihreitä toimintatapoja,
mikä siis lähinnä summaa yhteen puolueen toimintatavat perusperiaatteiden
tasolla.
Kaiken kaikkiaan periaateohjelma on ihan hyvä, mutta vähän yhdentekevä
minun makuuni. Se on yhdistelmä kauniita ideaaleja ja satunnaisia toimintatapojen
ehdottamista, muttei kuitenkaan mitään liian periaatteellista tai suoraan
ilmaistua. Välillä pamflettia lukiessa tuli sellainen olo, kuin yksittäisistä
sanamuodoista olisi jouduttu vääntämään paljonkin kättä. En tiedä, ehkä onkin?
Periaateohjelma on sellainen miksi puolue haluaa sen tehdä.
Minun mielestäni olisi hyvä, jos se esittelisi joko suuret ideat selkeästi tai
yksittäiset ajettavat asiat tarkasti. Vihreiden periaateohjelma ei oikein siinä
mielessä ole periaateohjelma, vaan joukko asioita joista on puoluekokouksessa
pystytty olemaan samaa mieltä. Otan loppuun vielä yhden esimerkin.
Periaateohjelmassa lukee: ” Naisiin kohdistuva väkivalta ja
lähisuhdeväkivalta on vakava yhteiskunnallinen ongelma, jota on ehkäistävä ja johon on puututtava.” Jos minä
olisin kirjoittanut kyseisen paperin, siellä lukisi: ”Väkivalta on aina ja
kaikkialla väärin, riippumatta kohteesta tai tekijästä.” Toki minun
periaateohjelmani olisi ehkä kaksisivuinen ja siinä ei mainittaisi yhtään
käytännön ongelmaa, sitä varten minulla olisi toimintaohjelma.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti