Hesarin mielipidepalsta on hyvä paikka ihmisen päästä
toteuttamaan itseään. Tämänaamuisen (30.5.2012) palstan suurin keskustelunaihe
on luonnollisesti Hyvinkään joukkosurma. Koska huomasin huutavani aamun
lehdelle, ajattelin että on varmaan ihan hyvä puida keskustelua täällä
blogispheressä. Vaikka HS:n mielipidesivut julkaisevat tekstit nimien kanssa,
ei se mielestäni tee ihmistä julkista henkilöä, joten käsittelen kirjoituksia
ainoastaan nimikkeiden kautta.
Ensimmäinen mielipidekirjoitus on nostettu
otsikonkaltaiseksi, suuremmaksi jutuksi ja aivan syystä. Lahtelainen filosofian
tohtori lainaa Anthony Giddensiä, mikä mielestäni on aika kova veto näin
yleiseen keskusteluun. Giddensiä ei takuulla tunneta paljoa yhteiskuntatieteilijäpiirien
ulkopuolella. Kirjoittaja viittaa itselleni tuntemattomaan Giddensin
tutkimukseen, jonka mukaan rikollinen teko määräytyy suhteessa vallankäyttöön.
Kyseessä on leimautumisteorian sovellusmuoto, jossa siis Giddensillä on ilmeisesti lähtökohtana ajatukset yksilön suhteesta yhteiskuntaan samalla sekä rakentavana
että oppivana toimijana. Yhteiskunta ei yksinomaan pakota yksilöä tiettyyn
muottiin, mutta toisaalta yksilöllä ei myöskään ole täyttä vapautta valita omaa
suuntaansa: kyseessä on molempien tekijöiden summa, yksilö ja yhteiskunta
muovautuvat yksilön ja yhteiskunnan määrittäminä.
Anyway, tästä voisi jatkaa
pidemmältikin, mutta kun en ole aiheeseen syvemmin perehtynyt, niin en viitsi puhua enempää läpiä päähäni. Olen kuitenkin hyvin,
hyvin lähellä kirjoittaa ensimmäistä kertaa tähän blogiin erään ranskalaisen
filosofin ja post-strukturalistin nimen, mutta jätetään se silti toiseen
kertaan. On joka tapauksessa hienoa nähdä strukturalistinen, rakenteisiin kantaa ottava mielipide
nostettuna keskustelun kannalta merkittävimmäksi.
Tämän hyvän tekstin vieressä on sitten aivan höpö-höpö dadaa.
Kouvolalainen luokanopettaja on päättänyt käyttää maailmasta aikaa ja tilaa
mielipiteelleen, jonka toistaminen tänne sattuu. Kyseessä on vanha klassikko ”Taistelupeleillä
koulutamme lapsistamme tappajia”. Otetaanpa pitkä suora lainaus, niin ei jää
mitään epäselväksi.
”Ihmettelen myös jokaista vanhempaa, joka ostaa lapselleen sota- tai muun taistelupelin. Miksi ihmeessä? Tappajiako me näistä lapsista haluamme kouluttaa? Opettajana tiedän, että melkein minkä tahansa oppiminen on mahdollista, jos harjoituksia toistetaan tarpeeksi paljon ja usein.Monet lapset harjoittelevat tähtäämistä ja ampumista tuntikausia tietokonepeliensä ääressä.Jopa sellainen viattomana pidetty peli kuin Angry Birds opettaa ihan samaa: eteenpäin, ammutaan toiset pois tieltä! Elokuvien maailmasta voi poimia lisää roolimalleja, sankareita, jotka selviävät elämässä aseiden avulla.”
Ensinnäkin kirjoittaja on sitä mieltä, että pelit
kouluttavat lapsista pelin kaltaisia. Hän siis vakaasti uskoo ajankäytön
siirtyvän tosimaailmaan: jos harjoittelet tunteja sota- tai muita
taistelupelejä, käytät oppimiasi taitoja tosielämässä. Kyseisellä argumentilla
on nimi, se on Don Quijuote -argumentti, ja se on saanut nimensä Cervantesin
klassikkoromaanin mukaan. Ideana on siis se, että ihminen nauttii niin paljon
viihteestä, ettei hän enää erota viihteen ja todellisen maailman eroa. Don
Quijote luki kirjoja ja luuli elävänsä kirjojen maailmassa ja kouvolalaisen
luokanopettajan maailmassa lapset pelaavat pelejä ja elävän pelien maailmassa.
Okei, luokanopettaja lieventää kantaansa sanomalla, että
taistelupelit opettavat tappamaan, mutta hän ei väitä pelien välttämättä saavan
ihmistä tappamaan. Eli siis, että taidot on kerätty pelien avulla, mutteivät
pelit välttämättä laukaise niitä. Hiuksenhieno ero, mutta oleellinen (ja muuten
aivan yhtä tyhmä). Pelit, leikit, urheilu, kulttuuri ja melkein mikä tahansa
mikä ei ole varsinaista työntekoa opettaa meille jatkuvasti täysin ”turhia” tai
jopa haitallisia taitoja.
Minä esimerkiksi osaisin varmasti toimia jollakin
tasolla jalkapallojoukkueen managerina, kerta olen aktiivinen Hattrickin pelaaja.
Osaisin myös ratsastaa kilpaa karusellihevosilla, nähtyäni lapsena Maija
Poppasen satoja kertoja. Osaisin ajaa poliiseja karkuun New Yorkissa, kiitos
Gran Theft Auto IV:n. Osaan yhdistää kuudella askeleella kenet tahansa Hollywoodin tähden näyttelijä Kevin Baconiin. Kirjoittajalla pointtina on, että
lapsille ei pitäisi antaa mahdollisuutta oppia tuhoisia taitoja peleillä, mutta
missä kulkee raja?
Okei, jälleen kotoa sain hyvän argumentin tälle
katsantokannalle. Varmasti on totta, että jatkuva ylitsepursuava
väkivaltakulttuuri vaikuttaa yksilöihin jollain tasolla. Ei kukaan kehtaa
väittää, ettei väkivallan arkipäiväistyminen myös toisaalta laskisi tekojen
kynnystä. Kirjoittaja itse kuitenkin vetää tämän katsantokannan pidemmälle,
ottamalla mukaan kaiken edes etäisesti väkivaltaan liittyvän, kuten Angry
Birdsin.
Mitäköhän arvon luokanopettaja sitten näkisi ratkaisuksi
tälle ongelmalle? Pitäisikö kaikki väkivaltaan liittyvä poistaa lasten
maailmasta? Jos lapsi leikkii barbeilla ja ajaa Barbin lamborghinilla Kenin
yli, pitääkö lelut ottaa pois? Ainoa lastenohjelma, jota alle 18-vuotiaille voi
näyttää on ilmeisesti Teletapit, sillä siinä ei ole mitään viittauksia
väkivaltaan. Uutisia nyt ei sovi näyttää oikeastaan kenellekään ennen kuin he
täyttävät vähintään 21.
Ymmärrän kyllä vaatimuksen hyvälle ja rakentavalle
viihteelle, mutta minkälaisessa maailmassa me eläisimme jos pahuutta ei voisi
näyttää? Ilman pahuutta ei ole sankareita. Asioilla on (ainakin) kaksi puolta,
eivätkä lapset opi väkivallan olevan väärin piilottamalla sitä heiltä.
Tietenkin liika mässäily on liikaa, mutta esimerkiksi kuka ihan oikeasti
kehtaisi väittää hyvän lapsuuden olevan sellainen jossa ei ihailla hahmoja
kuten Indiana Jones tai Kim Possible? Lapsen pitää voida samaistua hyviksiin,
sillä miten muuten opitaan, että museoesineet kuuluvat museoihin eivätkä
natsien kouriin?
Siirrytään eteenpäin. Seuraavana mielipidekirjoituksena
tulee helsinkiläisen valtiotieteiden maisterin vaatimus etiikan ja empatian lisäämisestä
koulujen opetukseen. Toinen klassikkovaatimus, josta olen vähän eri mieltä,
mutten yhtä paljon kuin edellisestä. Eräs opettajaystäväni joskus kritisoi tätä
katsantokantaa naiivina opettajanäkökulmana, jossa maailman ongelmat
ratkaistaan lisäämällä aiheita koulujen opetusohjelmiin. On aivan totta, että
erillisen etiikan oppiaineen lisääminen varmasti pakottaisi oppilaita pohtimaan
eettisiä kysymyksiä, mutta toisaalta: miten tämä eroaa terveystiedosta,
filosofiasta, historiasta ja uskonnosta? Aiheita käsitellään jo nyt näissä
oppiaineissa, eikä ongelma ole lainkaan (kuulemma) opetuksen sisällössä.
Ystäväni sanoin: ”Ei ne ole ne hyvät oppilaat jotka sitä etiikan opetusta
tarvitsisivat.”
Ongelmana ei siis hänen mukaansa ole sisältö, vaan sisällön
perille meno. Yläkoulussa opettaminen on kuulemma raadollista touhua, sillä
siinä näkee oppilaiden syrjäytymisen läheltä ja vuosi vuodelta etenevänä
toimintana, johon mitään ei oikein voi vaikuttaa opettajalle annetuilla
keinoilla. Äh, päädyin nyt kritisoimaan liikaa tätäkin mielipidekirjoitusta,
vaikka siinä on periaatteessa ihan hyvä pointti: lisää empatiaa kouluihin.
Helsinkiläisen lastenlääkärin mielipidekirjoitus
matkimisella oppimisesta ja airsoft-pelin vaikutuksesta ihmisten ampumiseen on
aika turha ja merkityksetön teksti. Pointti on ihan perusteltu, mutta mitenkäs
airsoft muka oleellisesti eroaa ritsoista, vesipyssyistä tai kumilenkeistä? Se
on realistisempaa? Joo, onhan se. Tiedättekö mikä on vielä realistisempaa?
Armeija. Ei täällä kukaan silti väitä armeijan kasvattavan lapsista tappajia.
Ehei, armeija tekee pojista edelleen vaan miehiä.
Seuraava kirjoittaja on helsinkiläinen psykologi ja hänen
näkökulmansa on jännittävä. Hänen mukaansa puhe aselakien kiristämisestä pitää
yllä pelon ilmapiiriä. Hänen tekstinsä pääasiallinen pointti on kuitenkin
erittäin hyvä:
”Keskustelun logiikka tuntuu olevan se, että jokainen on mahdollinen tappaja, ja mikäli ihmistä hieman yllytetään, hän todella saattaa tehdä henkirikoksen. Yllykkeinä mainitaan esimerkiksi aseharrastus, televisio, tietty musiikki tai videopelit.Näin ei ole. Toisen ihmisen tappaminen on tavalliselle ihmiselle äärimmäisen vaikea teko. Jopa sodassa taistelutilanteessa on suuri ongelma, että monet sotilaat ampuvat tahallaan ohi, koska he yksinkertaisesti eivät pysty tappamaan vihollista, vaikka siihen käsketään, yllytetään ja siitä palkitaan.”
Hän lopettaa tekstinsä toivomuksella siitä, että ihmiset
oppisivat näkemään maailman perustuvan hyvyyteen ja pahuuden olevan vain pieni
häiriö kokonaisuudessa. Hyvä ajatus, mutta siinä on pieni ihmeellisyys. Kirjoittaja
nimittäin näkee ongelmana nimenomaan keskustelun turvallisuudesta. Sen, mihin
hänkin osallistuu. Ikään kuin keinoista ei saisi puhua, sillä se luo lisää
pelkoa joka lietsoo lisää väkivaltaa. Okei, voi pitää paikkaansa, mutta eikö
aselakien tiukentaminen toimena voisi silti toimia vaikka itse keskustelu
loisikin turvattomuutta? Ja: mikäli asiasta ei puhuta, miten sille voi tehdä
mitään? Olen valmis allekirjoittamaan hänen mielipiteensä sellaisinaan, mutta
en käsitä kritiikkiä pelon ilmapiiriä kohtaan. Täällä on jo pelon ilmapiiri. Se on
olemassa, joten miksei saisi puhua ratkaisumahdollisuuksista – toimivat ne
sitten tai eivät.
Toiseksi viimeinen teksti peräänkuuluttaa kuuntelemisen
tarvetta, mikä siis ideana on ihan kaunis. Puhuin siitä itsekin aikaisemmin. Se
vaan ei ole kovin käytännönläheinen ratkaisukeino, mutta varmasti ajan kanssa
muuttaisi maailmaamme paremmaksi.
Viimeinen teksti on siilinjärveläisen lukiolaisen
kirjoittama vaatimus ampuma-aseiden täyskiellolle. Kauhean sinisilmäinen
vaatimus, mutta lopulta kuitenkin mielestäni sellainen joita pitää esittää.
Minä en henkilökohtaisesti ole ikinä tarvinnut asetta. Armeijassa jouduin
sellaista käsittelemään ja myönnän että maaliin ampuminen on ihan kivaa - niinkuin tikkaakin on kivaa heittää. Voisin
henkilökohtaisesti elää elämääni asekiellon kanssa, mutta tunnustan kuitenkin
tarpeen ampuma-aseille.
Olen oikein tyytyväinen hirvikantojen harventamiseen,
parikin kertaa läheltä piti -tilanteen kokeneena autoilijana. Olen oikein
tyytyväinen jos tuotantoeläimet voidaan pahan loukkaantumisen jälkeen nopeasti
lopettaa ja vähentää eläimen tuskaa. Idealisti minussa sanoo yksityisautoilun
ja tuotantoeläinten tarpeen olevan turha, mutta realisti muistuttaa maailman
olevan sellainen kuin se on. Aseita valitettavasti täytyy jonkin verran olla
olemassa. Joskus täytyy ampua se lampaita raateleva karhu tai piripäissään
neulan kanssa heiluva nisti.
Kaiken kaikkiaan keskustelu Hesarin sivulla oli ihan hyvää,
tai ainakin on hyvä että asioista keskustellaan. Itse yhdyn lähinnä ensimmäisen
keskustelijan mielipiteeseen ja vaatimukseen yksilöllisyyden lisäämisestä
kouluihin. En väitä että pienemmän luokkakoot estäisivät psykopaattien
kasvamista psykopaateiksi, mutta ainakin se antaisi yhteiskunnalle mahdollisuuden
tunnistaa nämä yksilöt ennen kuin he toteuttavat itseään. Koulumaailmaan
tehokkuusajattelun istuttaminen johtaa ehkä hyviin pisatuloksiin keskiarvoilla
mitattuna, mutta ei se saa silti oikeuttaa lasten kasvattamisessa yksilöllisten
tarpeiden unohtamista. Eikö lähtökohtana ole edelleen kuitenkin onnellisuus, ei
tuottavuus?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti