Luin juuri blogitekstin alkoholin
mielikuvamainonnasta. Suosittelen lukemaan tekstin täältä, sillä muuten tämän
seuraavan valitusvirren lukeminen ei ehkä kauheasti aukea. Blogikirjoitus on
kannanotto alkoholin mielikuvamainonnasta heränneeseen keskusteluun ja
erityisesti JCDecaux nimisen ulkomainontaa harrastavan firman mainoskampanjaan
Joisitko vähemmän jos tämä mainos kiellettäisiin.
Jutun pointtina tuntuu olevan
väite: ”Koko kampanjasta tekee
huomionarvoisen mainostajan väite siitä, ettei mainonta toimi. Melkein kuin
Paulig mainostaisi, että kahvi on pahaa ja epäterveellistä.”
Kirjoittaja ei tunnu näkevän eroa
mainonnalla yleensä ja mainonnalla erityisesti. Esimerkkinä käytetty
kahvimainos toimii hyvin, sillä siinä puhutaan Nescafén menekin noususta
mainoskampanjan vuoksi, muttei kahvin kulutuksen noususta. JCDecaux yrittää
omalla ulkomainoskampanjallaan argumentoida, että alkoholin yleinen kulutus ei
kasva mielikuvamainonnalla. Blogitekstin kirjoittanut herra taas näkee
mainoksen ilmoituksena siitä, että jonkin tietyn brändin kulutus ei kasva
mielikuvamainonnalla.
Kuulostaako sekavalta? Se onkin
sitä, sillä tekstissä on kadoksissa käsitteet. JCDecaux on yrittänyt ottaa
kantaa julkiseen keskusteluun ja kirjoittaja näkee kannanoton käsittävän
mainoskampanjoita yksittäisinä tapahtumina. Kirjoittaja mainitsee
Bilar-kampanjan ja sumppikampanjan esimerkkeinä siitä kun yksittäiset
mainoskampanjat ovat toimineet markkinaosuuden kasvattamisessa. Hän näkee
myynnin kasvavan jostain täysin imaginäärisestä nollaryhmästä, joka ennen
mainoskampanjaa ei syönyt karkkia tai juonut kahvia tai nauttinut alkoholia.
Kyseessä on eräänlainen ikuisen kasvun harha.
Lopussa kirjoittaja ottaa kantaa
taloustutkimuksen kyselyyn, jonka mukaan 93% suomalaisista ei joisi vähempää
alkoholia, jos markkinointia rajoitettaisiin. Hän kutsuu kyselyä perverssiksi,
sillä hän näkee kyselyn lähinnä saaneen aikaan haastatelluissa vastareaktion:
”Minä ainakaan en ole mainoksien uhri!”
Katsotaanpa mitä JCDecauxin
sivuilla lukee.
”Kampanjan yhteydessä tehdyn kyselyn mukaan 93 prosenttia suomalaisista ei usko, että markkinoinnin rajoittaminen vähentäisi omaa alkoholin käyttöä (4 % uskoo sen vähentävän, ja 3 % ei osaa sanoa vähentäisikö). Tutkimuksessa kysyttiin 500 suomalaiselta, uskovatko he, että alkoholimainonnan kielto vähentäisi omaa alkoholin käyttöä. Tutkimuksen virhemarginaali on 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.”
Jälleen, JCDecauxinkaan sivuilla
ei puhuta yksittäisestä tuotteesta vaan alkoholista yleensä. Ei yhtiö yritä
missään vaiheessa väittää ettei yksittäisellä kampanjalla olisi merkitystä
tuotteen menekissä, vaan että yksittäisillä mainoskampanjoilla ei ole
merkitystä alkoholin kokonaiskulutuksen kannalta. Tämä on se vissi ero, joka
mielestäni olisi blogissa pitänyt edes sivulauseessa mainita.
Jaa miksi? Miksi pitäisi puhua
aiheesta suuremmassa mittakaavassa? Koska keskustelun tyhmentäminen ei palvele
kenenkään tarkoitusperiä. Olen itse sitä mieltä, että alkoholin
mielikuvamainonta pitäisi kieltää, sillä se vaikuttaa enemmänkin nuoriin
käyttäjiin kuin tottuneisiin. Nopealla empiirisellä kokeella (kävelyretki
Kalliossa) voi väittää valtaosan aikuisista alkoholin nauttijoista valitsevan
alueella lähes monopolia pitävän S-ryhmän tuotevalikoiman halvimman oluen –
Sinebrcoffin Koff-oluen. Halvin myy, eikä se jolla on paras mainoskampanja. En
sano että mainoskampanjat välttämättä myöskään saisivat nuoria aloittamaan
juomisen aikaisemmassa vaiheessa, mutta on toisaalta myös naurettavaa väittää,
ettei mielikuvaan alkoholin käyttämisestä vaikuttaisi aivan yhtälailla mainokset
kuin oma kokemuspiirikin. En puhu yksittäisistä tuotteista, vaan mainonnan
tavasta yleensä.
Carlsbergin avaamalla juhlat
muuttuvat klubi-illaksi, Upciderillä juhlat nousevat kattoon jne. Nämä
mainokset yhdessä luovat sen juhlatunnelman, eli mielikuvan, jonka päättäjät
haluaisivat nähdä poistettavan mainonnasta. Alkoholin mainonnassa ollaan
luisumassa kohti täyskieltoa, koska yhteiskunnalle koituu vuosittain suuret kustannukset ihmisten alkoholinkäytöstä. Alkoholin käyttöä ei voida kieltää – kokeiltu on –
mutta aivan takuuvarmasti valtio käyttää kaikki mahdolliset käytettävissä
olevat keinot käytön vähentämiseen. Ainakin nykymaailmassa voidaan olla varmoja
holhouksen pikemminkin lisääntyvän kuin vähenevän.
En oikein ymmärrä fanaattista
alkoholin mielikuvamainonnan kieltämisen vastustamista. Samaan aikaan puhutaan,
että kielto on turha ja että mainonta ei vaikuta kulutustottumuksiin. Kenelle
haittaa kieltämisestä sitten olisi? Vastustajien pitäisi olla lähinnä
mainostoimistoväkeä tai panimoteollisuuden äänenkannattajia, mutta aivan
tavallisetkin ihmiset näkevät punaista aiheesta puhuttaessa. Miksi? Kai se
johtuu siitä, että kielto nähdään uutena osana ihmisten perusvapauksien
rajoittamisessa ja holhousyhteiskunnan rakentamisessa. Ihmisiä ärsyttää se,
että valtio yrittää sensuroida yhteiskuntaa. Ehkä?
Eräs poliitikko Turusta
linkkasi tämän tässä haukkumani blogin julkisen profiilinsa kautta sosiaaliseen
mediaan, ja jouduin hänen kanssaan pieneen väittelyyn aiheesta. En tiedä
kohtasivatko mielipiteemme lopulta, mutta hänen pointtinsa oli hyvä:
”Ihmettelen hieman miten tästä mielikuvamainostamisesta on tullut näin iso juttu. Etenkin rajoittamista vastustavien puolelta. On varmasti ihan totta, että parempaakin alkoholipolitiikkaa voitaisiin tehdä, mutta en mä näe mitään erityisen suuria haittoja mielikuvamainonnan kieltämisessä. Tuskin se on keltään aikuiselta pois. Alaikäisistähän tässä pääasiassa huolta kannetaan.”
Tässä nimenomaan on se pointti:
keskustelu saa aivan käsittämättömiä aspekteja ja se häilyy jo uskonnosta
väittelemisen rajamailla. Siksi minua vähän sattuukin, kun luen mielipiteitä,
joissa ikään kuin unohdetaan keskustelukonteksti ja otetaan kantaa yhteen
piirteeseen, niin kuin tässä JCDecaux -kriitissessä blogissa tehtiin. Asioista
ei tule yksinkertaisia ja helppoja vain siksi että keskitytään vain yhteen
osa-alueeseen.
Olisi hirveän kivaa jos asiat
olisivat helppoja.
PS. JCDecauxilla näyttää olevan samanvärinen tekstimuotoilu kuin minulla käytössä nettisivuillaan. Tämä on sattumaa. En ole tekemisissä yhtiön kanssa mitenkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti