Menin kaverini kanssa katsomaan Ruotsi – Italia -ottelua
erääseen kalliolaiseen ravitsemusliikkeeseen. Meillä oli aikaa ja ajattelimme
nauttivamme illasta paremmin jos katsomme vähän hokia. Istuimme pöytään. Ystäväni
kommentoi paikkojemme muuten hyviksi, mutta koska penkit olivat kohdallamme
kaarella, saisimme toivoa ettei viereemme tulisi ketään ördääjää. Viereemme
istui nainen joka kyllä esitteli itsensä, mutta kutsun häntä nyt tässä signoraksi.
Signora kysyi aluksi, jotta onko vieressämme tilaa? Olihan
siinä. Sitten hän ilmoitti vaihtaneensa paikkaa, koska ”noi virolaiset haastaa
riitaa” ja samalla hän ilmaisi halunsa istua suomalaisten vieressä. Oliko meissä
sitten jokin suomalaisleima – tiedä häntä? Signoran poikaystävä liittyi
seurueeseen pian. Kävi ilmi, että poikaystävä oli virolainen ja hänen
vanhempiensa kansallisuudet olivat virolainen ja venäläinen. Pian pöytään
saapui lisäksi virolainen herra ja kaksi venäläistä naista.
Tässä vaiheessa pitää kertoa, että en pysty kuvailemaan
ketään seurueesta ulkonäön puolesta. En katsonut heitä. Mutta koska katsomassamme
jääkiekko-ottelussa ei ollut äänet päällä, valtasi seurue äänimaailman. Ja
erityisesti koska signora koki kovasti jatkuvasti tarpeelliseksi kysellä kansallisuuksista,
ne jäivät mieleen. Signora istui vieressäni, ja heti kun häntä alkoi ärsyttämään
muu seurueensa, koki hän tarpeelliseksi referoida minulle heidän
keskustelujaan.
Kuulin varmaan noin 20 kertaa että signora on asunut 13
vuotta ulkomailla ja hän kertoi varmaankin yhtä monta kertaa olevansa
esimiesasemassa työorganisaatiossaan. Tokaisut kuten: ”voitsä uskoo mitä toi
ryssä äsken sanoi?” ja ”et ikinä arvaa mitä toi ryssä nyt luuli?” yleensä
alustivat kertomuksia joissa häntä ilmeisesti oli loukattu, tai oletettu hänestä jotain mistä hän koki tarpeelliseksi loukkaantua. En silleen ollut kiinnostunut. Kuitenkin aina kun tarina
oli ohi, joka kerta kun olin kuullut venäläisen naisen kysyneen jotain triviaalia,
kuten ”eikö ulkomainen miehesi jättänyt sinulle mitään” ja nauttineeni selostuksesta
siitä kuinka suomalaiset eivät koskaan kysyisi noin törkeitä, seurasi kertomus
siitä kuinka hän on esimiesasemassa organisaatiossaan ja kuinka hän asui 13
vuotta ulkomailla ja kuinka hän on asunut nyt neljä ja puoli vuotta suomessa. Signora
pyyteli jatkuvasti anteeksi häiritsemistään, mutta kehtasi puolustella sitä
sanomalla haluavansa ihmisten tietävän ”millaisia noi oikeesti on.”
Aikansa harrastettuaan tautologiaa, signora kyllästyi
puhumaan kuuroille korville ja alkoi kevyt kyseleminen.
S: ”Mikä sun nimi on?”
E: ”Eeli”
S: ”Mun nimi on (nimi, mutta kutsumme häntä edelleen signoraksi)”
S:”Kuinka vanha sä oot?”
E: ”28”
S: ”Ai sä näytät yli kolmekymppiseltä!”
E: ”Okei sit.”
Signora ei oikein saanut minusta mitään irti. Olin jatkuvasti
hänen kanssaan pienessä puheyhteydessä toistelun yhteydessä. Vastailin hänelle
minimaalisia tyhjänpäiväisyyksiä, joissa ei ollut mitään sisältöä, kuten: ”Jaa
jaa” tai ”Sellaisia ne välillä on”. Nyt kuitenkin signora oletti keskustelun
olevan hedelmällisempää, ja koska tuotin pettymyksen, kääntyi hän ystäväni
puoleen.
S: ”Mikä sun nimi on?”
Y: ”(hyvin yleinen nimi pohjoismaissa ja Saksassa)”
S: ”Ootsä ruotsinsuomalainen?”
Ystäväni katsoi minua pitkään ja häntä selkeästi nauratti.
Pelkäsin signoran suuttuvan reaktiosta, joten päätin puuttua keskusteluun.
E: ”Tarkoitat varmaan suomenruotsalainen etkä
ruotsinsuomalainen?”
Signora nauroi ja ilmoitti litaniansa: 13 vuotta ulkomailla,
4,5 vuotta suomessa ja esimiesasemassa omassa työorganisaatiossaan. En tiedä
miten se liittyi asiaan. Ystäväni vastasi, ettei hän ole suomenruotsalainen,
mutta samaan hengenvetoon hän sanoi, ettei istuisi kyseisessä
ravitsemusliikkeessä, mikäli olisi. Signora otti tästä nokkiinsa. Hän nojasi
eteenpäin ja kysyi:
S: ”Mitä sä tolla tarkotat?”
Y: ”Eiku mä vaan sanon, että jos mä olisin
suomenruotsalainen, niin mä istuisin paremmissa paikoissa.”
S: ”Yritätsä sanoa et mä en oo parempi ihminen. Mä voin
kuule istua ihan missä mä haluan.”
Y: ”En mä sitä yritä sanoa, vaan meinaan vaan että
suomenruotsalaiset istuu omissa paikoissaan.”
S: ”Mä käyn kuule stadissa! Mä käyn Circuksessa!”
Y: ”Suomenruotsalaisten sirkuksessa elefantitkin on
suurempia”
S: ”Mitä?”
Y: ”Niin että suomenruotsalaiset käy erilaisissa sirkuksissa
ja niillä on isommat elefantit. Mut siis en mä ole suomenruotsalainen.”
Signora kävi tässä vaiheessa ihan hiilenä. Hän ilmoitti,
ettei hän pidä siitä että ihmisiä luokitellaan tuolla lailla. Hän oli kovasti
sitä mieltä, että kerta hän on asunut 13 vuotta ulkomailla ja koska hän on
esimiesasemassa omassa työorganisaatiossaan, on hän aivan yhtä hyvä ihminen
kuin kuka tahansa muukin. Mitään ristiriitaa hän ei nähnyt tämän keskustelun ja
hänen edeltäneen ulkomaalaisvihansa välillä. Hänellä saattoi olla hieman huono
itsetunto. Mutta oikeasti: kuka pahvikallo käyttää kymmeniä minuutteja
luokitellen ihmisiä huonommiksi ja kehtaa tämän jälkeen loukkaantua, kun joku
yrittää leikkisästi heittää vähän ilkeämielistä vitsiä samasta aiheesta?
Signora oli kyllä hyvin humalassa ja varmaan vähän
huumorintajutonkin tyyppi. Silti, tajuton ksenofobia yhdistettynä aivan
alkeelliseen käsitykseen ihmisen yhdenmukaisesta kohtelusta muuttui tämän signoran mielessä sekavaksi sopaksi, jota ei olisi jaksanut kuunnella
sekuntiakaan. Me kuuntelimme sitä kaksi kaupallisen jääkiekko-ottelun
televisioitua erää. Pahinta oli, että hän oli todellakin vakavissaan kaikesta
mitä hän sanoi. Hän inhosi syvästi venäläisiä/virolaisia
keskustelukumppaneitaan ja hän halusi (sekä oletti) muidenkin suomalaisten
vihaavan heitä. Samaan aikaan hän vihasi oletusta siitä ettei hän itse olisi
tasavertainen kaikkien muiden kanssa. Ilkeä ihminen voisi sanoa, että signora
piti itseään parempana kuin muut. Syistä jotka ovat varmaan jo selvät? 13
vuotta ulkomailla jne.
Olen tavannut elämässäni lukuisia todella ärsyttäviä
ulkomaalaisia ihmisiä. Siinä mielessä kaikki kansallisuudet ovat
yhdenvertaisia: kaikkialla on idiootteja. Kuitenkin, vaikka virolaiset ja
venäläiset naapurissamme olisivat olleet maailman ärsyttävimpiä ihmisiä, eivät he
minua häirinneet. Kukaan heistä ei sanonut minulle tai ystävälleni sanaakaan.
He näkivät että me katselimme peliä, eivätkä edes yrittäneet ottaa kontaktia. Signora taas halusi sivistää meitä siitä, kuinka ärsyttäviä jotkut ihmiset
voivat olla jos heidän kanssaan puhuu. En ota kantaa ovatko vaiko eivät, ainoa
ärsyttävä ihminen meidän pöydässämme oli Signora. Hänellä ei ollut
minkäänlaisia tapoja: hän oli töykeä, itsekeskeinen ja huomaamaton. Hänelle
itselleenkin olisi tehnyt hyvää hakeutua samanmieliseen seuraan. On muutenkin
ehkä epäkätevää oman identiteetin kannalta seurustella virolaisen miehen kanssa,
jos virolaiset kerta niin ärsyttävät.
Jäin jälkeenpäin vähän miettimään, jotta oliko signoralla
kenties joku pointti? Pitäisikö minun kiinnittää huomiota joihinkin vähemmistöihin,
jos heihin tutustuminen saisi minut vihaamaan heitä? Olen tutustunut
aikuisiällä paremmin ainoastaan ranskalaisiin ja täytyy kyllä myöntää, että monet piirteet heissä kansana ja yksilöinä ärsyttävät minua. Samalla kun ihmisiä oppii
tuntemaan, heistä löytää piirteitä joista pitää ja joista ei pidä. Minä loppupeleissä kuitenkin pidän
ranskalaisista, sekä kansana että yksilöinä. Ovathan he monesti tarpeettoman
hankalia ja byrokratiaan taipuvaisia, mutta olennaisinta on aina loppujenlopuksi
heillekin hyvä ruoka ja hyvä seura. Ranskalaiset saattavat olla töykeitä jos et puhu ranskaa, mutta ihania jos opit tuntemaan heidät. Kokisinko samanlaisia tunteita venäläisistä
tai virolaisista? Voi olla. Ehkä toisten vihaaminen riippuu sitten kuitenkin enemmän siitä
tyypistä joka vihaa, eikä niistä ihmisistä joita vihataan?
Lopuksi signora päätti vielä mennä tupakalle ja pyysi minua
vahtimaan hänen juomaansa, takkiaan ja huivia. Lupasin katsovani ja jatkoin
pelin seuraamista. Signora palasi pian, istui alas takkinsa ja huivinsa päälle
ja alkoi tivata:
S: ”Onko mun takki tässä?”
E: ”Siinähän se.”
S: ”Onko mun huivi tässä?”
E: ”Eipä ole sitäkään kukaan vienyt.”
S: ”Vahditko sä mun juomaa? Ei kai kukaan oo huumannut sitä?”
E: ”Ei valitettavasti, joudut viettämään illan ilman
huumeita.”
Signora istui ehkä viisi minuuttia hiljaa pöydässä ennen kun
hän ilmoitti miehelleen haluavansa lähteä keskustaan. He pakkailivat kamojaan,
mutta lopuksi hän vielä kysyi ystävältäni:
S: ”Niin et kai sä oo ruotsinsuomalainen?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti