Ehdin aamulla Facebookissa kommentoimaan Pokémonin aamun
jakson heteronormatiivista maailmankuvaa. Siihen ehtivät parikin kaveria jo ilmaisemaan
kuinka vähän yllättävää tämä on, ennekuin aloin miettimään aamun jaksoa
tarkemmin.
Katsoin sitä vähän sivusilmällä, mutta kaava oli
suurinpiirtein tämä: violetti ja kissamainen pokémon oli metsässä ja Ash
kumppaneineen menivät hakemaan sitä sieltä. Kävi sitten niin, että pelastajat
putosivat jonkinnäköiseen juoksuhiekkaan ja kissamainen pokémon kävi hakemassa
apua metsän lentäviltä pokémoneilta. Lopussa pelastusseurueeseen kuulunut Meow
ja jokin teddykarhumainen pokémon pyysivät kissamaista pokémonia treffeille, jolloin
tämän omistaja totesi sen olevan itse asiassa uros. Meow ja pikkunalle huusivat
paniikinomaisessa yllätyksessä. Kissamainen pokémon löi silmää ja jakso
päättyi.
Piirretyt sarjat ovat lähtökohtaisesti hyvin
heteronormatiivisia. Itseasiassa lähes kaikki lapsille suunnattu viihde pelaa
perinteisillä sukupuolirooleilla. Aku Ankassa on Iinekseen keskittyvät tarinat
lähinnä voivottelua rakkauden kaipuusta, tai kahden liehittelijän pelaamista
toisiaan vastaan. Okei, Aku Ankan vanhemmissa tarinoissa eletään siinä 1950-luvun
sarjakuvamaailmassa, jonka normeja ei sopinut rikkoa, mikäli ei halunnut
tukkanuottasille sarjakuvasensuurista vastanneen Comics Code Authorityn kanssa
(aiheesta on joku fiksu tyyppi tehnyt gradunkin Turun yliopistoon). Silti monissa nykypäivänkin lapsille
suunnatussa yhteydessä huomaa vanhojen stereotyyppien vallitsevan. On helpompaa
rakentaa vanhalta pohjalta kuin luoda uutta.
Japanilainen animaatio ei sinänsä tuo aamupiirrettyjen
maailmaan mitään uutta, Beyblade ja Pokémon molemmat ovat tarinoita pojista
seikkailemassa. Tytöt ovat statisteina, eikä valtaosa sarjoista ikinä läpäisisi
Bechedelin testiä. Silti tällaiset pienet hetket jättävät aina välillä
miettimään lastenohjelmien luonnetta. Nimittäin, vaikka kissamaisen pokémonin
juonikuviosta minäkin bongasin ensimmäiseksi kahden selkeästi uroksina esitetyn
pokémonin kauhistuksen kissamaisen hahmon sukupuolesta, voi tarinan myös
ymmärtää ainakin asteittain voimaannuttavana.
Kissamaisen hahmon sukupuolella ei ollut väliä ennen kuin lopussa,
ja vaikka se esitettiin hieman ällöttävänä, oli se samalla kuitenkin myös
esitystä siitä, että mieshahmolla voi olla myös naisellisia piirteitä. Toisin
kun juuri esimerkiksi Aku Ankassa, jossa mieshahmon pukeutuminen naiseksi
esitetään lähes poikkeuksetta naurettavana tai hämäräperäisenä toimintana, ei Pokémonissa
tuotu itse kissapokémonin hahmoa esiin naurettavassa valossa. Se oli sitä mitä
se oli ja reaktio johtui ympäristöstä eikä hahmosta itsestään. Okei, jaksossa
opetettiin ehkä lapsille käyttäytymismallia jossa on ihan ok kiljua kauhuissaan
naisellisille miehille, mutta sentään siinä esitettiin maailma jossa kyseisiä
henkilöitä on olemassa. Ja paitsi että heitä on olemassa, he ovat lisäksi
vahvoja ja pelastavat päivän.
Että siinä mielessä pitää nostaa hattua. Lastenviihteeseen
sukupuolirooleja rikkovan hahmon lisääminen on TOSI kova veto miltä tahansa
ohjelmalta. Aikuisille suunnatuissa animaatioissa, kuten Simpsoneissa, Family Guyssa
tai South Parkissa tämä on helppoa, mutta ei ole aamupiirretyissä. En nyt mene
ihan niin pitkälle että väittäisin jakson varsinaisesti murtaneen
sukupuoli-identiteettejä, mutta kyllä siinä joitain raja-aitoja rikottiin
tasa-arvoisemman mediakentän tieltä.
(on muuten aivan saatanan ärsyttävää kirjoittaa sanaa 'pokémon' useampaan kertaan)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti