Eduskunta yrittää kovasti löytää peruskoulun tuntijakoon sopua, jotta kesäloma voisi alkaa 200 kansamme edustajalle joskus tänäkin
kesänä. Ongelmana, ja ratkaisuna myös, tuntuu olevan uskonnon oppiaineen
tuntimäärän vähentäminen. Aiheesta on vaikea käydä järkevää keskustelua.
Ensinnäkin, kaikki koululaitoksemme läpikäyneet
kansanedustajat ovat olleet itse peruskoulussa aikana, jolloin uskonnonopetus
on ollut lähtökohtaisesti tunnustuksellista. Vuonna 2003 lakia muutettiin
vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita, mutta siihen asti kunnes 2003 jälkeen
peruskoulunsa aloittaneita alkaa olla riittävästi aikuisväestössä, voimme vain
odotella tuloksia ja uskoa opettajien sanaan opetuksen vaikutuksesta.
Minulla on jokunen opettajakaveri, muutamia
uskonnonopettajan pätevyydellä varustettuinakin, sillä historiaan ja
yhteiskuntaopin opettajalle on nykyään hyödyllistä hankkia pätevyydet muun
muassa juuri uskontoon ja filosofiaan. Aineet kulkevat käsi kädessä, sillä ne
täydentävät toisiaan monilta osin. Periaatteessa niiden tarkoituksena on opettaa
meille oman ja toisten ihmisten taustaa – miksi ihmiset tekevät ja ajattelevat
tietyllä tavalla.
Olen ehkä niittänyt mainetta uskonnonopetuksen vastaisena
tyyppinä kaveripiirissäni. Kokonaisuudessaan sanoisin, että saamani
uskonnonopetus on ollut varsin laadukasta ja maailmaa hyvin selittävää, mutta
yksi tunnustuksellinen opettaja kriittisessä kasvuvaiheessa teki paljon hallaa
omille näkemyksilleni. Lapsena symbolisten kertomusten opettaminen
historiallisina faktoina teki minusta innokkaan ja uskovaisen pikku kristityn
moneksi vuodeksi ja myöhemmin uskontoa inhoavan ja katkeroituneen nuoren
aikuisen myös moneksi vuodeksi.
Tosiasia kuitenkin on, etten ole koskaan kokenut
ei-tunnustuksellista uskonnonopetusta. Lukiossa ehkä paperilla piti opetuksen
olla tunnustuksetonta, mutta siellä minulla oli jo inhoreaktio päällä, joten en
osaa sanoa. Joudun siis luottamaan älykkäisiin ja näkemyksellisiin ystäviini
tässä asiassa. Henkilöihin, jotka pystyvät vastaamaan kadulla kysymykseen:
”Onko Raamattu sinulle tuttu kirja?” vastauksella ”On, olen tenttinyt sen
yliopistossa, kaksi opintopistettä.”
Evankelis-luterilainen kirkko on osa kulttuuriamme ja
historiaamme, oli miten oli. Emme voi kieltää sen merkitystä. Esimerkiksi
joulusta ja juhannuksesta kuuluu sanottavan usein, että ne ovat vanhoja
pakanallisia juhlia, joiden merkitystä on muutettu kirkon avulla. On aivan
totta että kirkko iski omat juhlapyhänsä vanhojen juhlien päälle, muuttamaan
niiden merkitystä kristittyyn suuntaan. On kuitenkin myös aivan yhtä selvää,
että me kaikki olemme eläneet tässä juhlapyhien, tapojen ja koodien
ympäristössä jo useita satoja vuosia. Ei meille ole enää olemassa keskitalven
juhlaa, meillä on joulu. Joulua juhlitaan perhekeskeisesti kodeissa syöden ja
lahjoja antaen, eikä meillä ole enää olemassa joulun kontekstia ilman sen
kristittyjä osiaan. Siellä on ne seimikuvaelmat, virret, tiernapojat ja muut
kristitystä perinteestä kumpuavat osat – toistimme niitä sitten omassa
joulussamme tai emme.
Miten sitten opettaa omaa kulttuurista kontekstiaan lapsille
ilman tunnustuksellisuutta? Kuulemma se toimii ihan suhteellisen hyvin. Olen
ymmärtänyt, että ongelmana ei suinkaan ole opetuksen sisältö, kirjat tai opettajat,
vaan vanha kunnon kiinnostus. Hyvät oppilaat pystyvät ottamaan opetuksen sisällöstä
irti sen tarjoaman ympäröivää maailmaa selittävän tarina ja mystiikkaosion
varsin kelvollisesti, mutta oppilaille joilla on hankaluuksia yleensäkin
opetella asioita peruskoulussa, opetus valuu hukkaan. Se on sama ongelma siis
kuin peruskoulussa muillakin aineilla.
Keskustelukulttuuri uskonnonopetuksen ympärillä vaan laahaa
edelleen aivan väärissä asioissa. Puhutaan siitä, pitäisikö uskontoa opettaa
vai ei? Persoonalliseen jumalaan uskovat ihmiset puolustavat uskonnon opetusta
ja katkerat ateistit haluavat hävittää koko aineen. Maltilliset ovat tältä
väliltä ja kaikilla katsantokantaan riippumatta, koko ajan katoaa punainen
lanka. Oleellisinta on se, miten uskonnoista opetetaan, ei se, opetetaanko
lainkaan vai ei. En oikein tiedä kenen vika tämä keskustelun vääntyminen
jatkuvasti vuotta 2003 edeltäneeseen uskonnonopetukseen on, mutta se selkeästi
varjostaa kaikkea järkevää keskustelua mitä aiheesta voitaisiin käydä.
No joo, onhan niitä järkeviäkin puheenvuoroja.
Maagisessa Eelimaailmassa, jossa minä tekisin peruskoulun
opetussuunnitelman ilman mitään rajoja ja ennakkopaineita, yhdistäisin
uskonnon, historian ja yhteiskuntaopin yhteiseksi aineeksi nimeltään Kulttuuri.
Siinä sitten opiskeltaisiin tarkasti Suomen kulttuurin perusteet alueen
asuttamisesta kristinuskon leviämiseen ja poliittisen järjestelmän
muodostumisesta nykypäivään. Muista alueista opiskeltaisiin tarkemmin perusteet
juuri uskontojen merkityksestä ihmisten maailmankuviin ja historiallisten
seikkojen vaikuttamisesta kulttuuriin. Sellainen frankenstein-henkinen
super-historia. Tämän ajatuksen siirtäminen Suomen peruskouluun on kuitenkin
vähän järjetön. Oppiaineiden pitäminen erillään mahdollistaa aiheiden
käsittelyn tarkemmin, kuin mitä yhteen isketyssä superaineessa.
Yhden peruskoulun ainejärjestystä koskevan keskustelun
jälkeen tajusin tietäväni lopulta aika vähän Suomen koulutusjärjestelmästä.
Mieleeni muistui kommentti, jossa valitettiin Suomessa suurimman ongelman koulutuksessa
olevan ensinnäkin jokaisen opetusministerin halun jättää jälkensä
koulutusjärjestelmään, minkä vuoksi asiantuntijoillakaan ei aina ole täyttä
selvyyttä ajankohtaisesta opetuksesta. Toisaalta, jatkuva rakenteellisesti ongelmaisen Pisa-järjestelmän tulosten tutkiminen saa aikaan uskon
opetusjärjestelmän ylivertaisuudesta, vaikka järjestelmä on jatkuvassa
muutospaineiden ristitulessa.
Sitten taas, uskoni opetuksen tunnustuksettomuuteen perustui
pitkälti yläkoulussa opettavien ystävien kertomuksiin, mutta aamun hesari meni ja kertoi tunnustuksellisuuden olevan edelleen voimissaan alaluokilla (linkki maksulliseen digilehteen, lukekaa vaiks paperilehdestä). Kiva,
kiva. Kaikki ”tule Jeesus meidän kouluumme, ohjaamaan tietämme” -materiaali piti
olla jo kaukaista menneisyyttä, mutta niin sitä taas erehtyi humanisti
luulemaan maailmaa paremmaksi paikaksi kuin mitä se on. Miksi näin?
En tiedä, mutta oletan ongelman olevan sama kuin kaikissa
muissakin opetusaiheissa. Se, jolla on suurin intressi saada omat näkemyksensä
läpi, pyrkii olemaan opettajana. Ateistit eivät tee uskonnonkirjoja, sillä
heillä ei ole intressejä opettaa uskontoa. Onhan se toisaalta ihan hyväkin
asia, että se, jolla paras tieto on, myös tekee oppimateriaalit, mutta
oppiaineen ollessa uskonto, joudutaan painimaan tämän lapsille uskomisen
pakkosyötön kanssa. Ehkä mainitsemani kulttuuri-oppi ei olisikaan niin huono
vaihtoehto?
Okei, unelmamaailmassa asiat menisivät näin: 1. Kuka tahansa
saa henkilökohtaisesti uskoa mihin haluaa, kunhan se ei rajoita muita millään
lailla. 2. Omaa uskontoaan pitää saada opiskella ja tutkia. 3. Toisten uskoa
pitää kunnioittaa, minkä vuoksi on pitää tietää perusperiaatteet muistakin uskoista.
Mielestäni perusoikeudellinen vaatimus olla oppimatta muiden uskosta ei ole
pätevä, sillä siinä on oletus, ettei ympäröivää maailmaa tarvitse ymmärtää.
Tarvitsee sitä!
Lapset ovat suuri ongelma uskonnoista puhuttaessa. Vanhemmat
haluavat lastensa kasvavan omaan uskontoonsa, mikä on varsin ymmärrettävää. Ei
se kuitenkaan ole valtion tehtävä opettaa lapsille tiettyä uskontoa
tunnustuksellisesti. Valtion tehtävä on mahdollistaa tunnustuksellisen uskonnon
opiskeleminen ja opettaa uskonnoista, kulttuureista ja yhteiskunnista
yleisemmällä tasolla. Äh, karkaan taas sivuraiteille.
En oikeastaan enää jaksa aiheesta enempää horista. Masentaa koko aihe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti