Lähetin juuri työpaikkahakemuksen. Hakemuksen yhteyteen
laitoin tekstinäytteen, kannanoton jossa huomasin yhtäkkiä kannattavani täysin
etukäteen itselleni hieman vierasta asiaa: avointa (tai jopa uutta) demokratiaa.
Minulla on tuttuja, jotka ovat aktiivisia demokratialiikkeen
kannattajia, mutten ikinä ole liiemmin kokenut samaistuvani heihin. Olen
sanonut monesti leikilläni lempityöpaikakseni Salaisten Kansioiden Cancermanin
(myöhemmillä kausilla Cigarette smoking manin) duunia. Hommaa jossa tehdään
salaliittoja ja tiedetään enemmän kuin muut. Nyt yllättäen huomasin vaativani
avointa kabinettipolitiikka ja mahdollisuutta tietää mitä edustuksellisen
demokratian kulisseissa tapahtuu. Mitä ihmettä!?
Olen käynyt lukuisia demokratiakeskusteluja lähipiirini
kanssa. Perusideana on, että he yrittävät selittää minulle demokratian
ylivertaisuutta ja minä yritän selittää heille metodin olevan toissijainen jos
saavutetut tulokset ovat hyviä. Filosofikaverini kysyy tällöin minulta, että
miten määritellään hyvä tulos? Minä vastaan kysymällä häneltä, että onko tulos
aina hyvä jos se on enemmistölle hyvä? Poliitikkokaverini haastaa minut käytännön
puolelta sanomaan metodin joka toimii paremmin kuin demokratia, ja minä vastaan
sanomalla, ettei metodin olemattomuus tarkoita ettei se voisi toimia.
Saavutamme aina tietyn status quon, ja vaikka heidän argumenttinsa ovat
huomattavasti omiani parempia, eivät he kykene lopulta kuitenkaan kiistämään
pointtejani täysin.
Tämä on ehkä jälleen iskun paikka erityisesti tälle
poliitikkotutulleni kun tämän sanon, mutta olen ehkä näiden keskustelujen myötä
pitänyt itseäni hieman enemmän demokratian soturina kuin heitä. Okei, se
vaihtoehto mitä minä näissä keskusteluissa kannatan, on ollut yleensä
valistunut diktatuuri, mutta oikeastaan esittämäni vaihtoehto ei ole niinkään
oleellista. Oleellista on nähdä edustuksellisessa demokratiassa ongelmia. Kansanedustuslaitoksemme
on suhteellisen vanhaa perua, eikä ole lainkaan yllättävää, että pitkään sen
kanssa töitä tehneet ihmiset osaavat käyttää hyväkseen sen rakenteellisia piirteitä
– hyvässä ja pahassa. Hyvänä voisi mainita vaikkapa oppositiopoliitikkojen
mahdollisuus ajaa onnistuneesti lakiesityksiä ja pahana korruption, joka
näyttäytyy esimerkiksi sisäpiiritoimintana ja omaneduntavoitteluna.
Ehkä se on juuri se ratkaiseva ero minussa ja ystävissäni
ihmisinä. Filosofin pitää ajatella asioita ideologisesti, sitä kautta miten
ihmisen toiminnassa saavutetaan puhtain mahdollinen eettinen pohja. Poliitikon
taas täytyy osata toimia järjestelmässä ja taistella sen sisältä, sillä muuten
edustuksellisuus ei toimi. Minun taas valtiotieteitä lukevana humanistina
pitäisi ajatella enemmän itse järjestelmää kuin sen taustaa tai siinä toimimista.
Käytännössä asiat eivät mene ihan näin mustavalkoisesti –
olemme kyllä kaikki aivan yhtälailla keskittyneitä juurikin demokratian
piirteisiin, emmekä millekään kapealle osa-alueelle. Minua kiinnostaa
poliitikon toimijuus samalla lailla kuin filosofia. Filosofia kiinnostaa minun
järjestelmäni samalla lailla kuin poliitikkoa. Poliitikkoa kiinnostaa filosofin
ideologia samalla lailla kuin minuakin. Olemme kuitenkin aika saman taustan
ihmisiä kaikki ja erittäin kiinnostuneita päätöksenteosta ihmisten yhteisestä
maailmasta.
Nyt kun sitä miettii tarkemmin, niin on oikeastaan ihan kiva
huomata itsessään muutoksia parin vuoden takaiseen. Aikoinaan kannatin vakaasti
suljettujen ovien politiikkaa keinona, joka mahdollisti rehellisen ja tehokkaan
asioiden hoidon. Nykyään huomaan ongelman tässä ajattelumallissa: miten
suljettujen ovien takana käydystä keskustelusta voi olla varma siitä, että edustajasi
oikeasti ajavat asiaasi? Sanotaan että kabinettisopimukset mahdollistavat
suurten linjojen toteutumisen ja yhteisen hyvän ajamisen. No minkä vuoksi
sitten oletetaan, ettei kansa kykenisi ymmärtämään tätä? Miksei rehellisesti
voitaisi sanoa, että nyt tehtiin tällainen sopimus, jotta voidaan taata
toisaalla tärkeämpi asia?
Suljettu päätöksentekokoneisto halventaa kansan osaamista.
Aina neljän vuoden välein eduskuntavaaleissa ja kuntavaaleissa, viiden vuoden
välein Euroopan parlamentin vaaleissa ja kuuden vuoden välein presidentinvaaleissa
kaikki poliitikot rivissä hokevat kansan tietävän kyllä oman parhaansa. Mihin
tämä tieto sitten muka katoaa aina vaalien välisenä aikana? Mikäli kansa on
niin taitavaa ja oman etunsa tietävää joukkoa, miksei heidän tulisi tietää
kaikkea myös valitsemiensa poliitikkojen toiminnasta suljettujen ovien takana?
Käydäänpä hetki dialogia näkymättömän vastaväittelijän kanssa aiheesta:
”No, sitten jos äänestäjät näkisivät, että joudutaan tekemään vaikeita valintoja asioiden välillä, esimerkiksi budjettiriihessä, niin voisi olla, etteivät he ensi vaaleissa äänestäisikään meitä.”
Haloo pahvi, jos olet tehnyt valinnan kahden asian välillä,
joka äänestäjiesi mielestä oli väärä, niin silloin sinut tuleekin vaihtaa!
Ethän sinä silloin ole heidän mielipiteittensä edustaja. Edustat jotain muuta,
mutta esität edustavasi heidän mielipiteitään.
”Kansa ei ymmärrä ryhmäkuria. Ei täällä voi miten tahansa äänestää, sillä eduskunnassa sitoudutaan toimimaan yhteisenä ryhmänä suurten linjojen mukaan.”
No, en ymmärrä minäkään ryhmäkuria. Kansanedustajat edustavat
puolueen linjaa? Mikä ihmeen järkityhjiö yhtäkkiä on ilmestynyt maailmaan?
Puolueaktiivit siis voivat äänestää keskenään, suuremmalla porukalla jonkun
tietyn asian linjasta? Vai puolueen kansanedustajat keskenään? Selittäkää joku
tämä minulle niin, että se ei kuulosta demokratian naamalle sylkemiseltä. Pieni
joukko ihmisiä, jotka ovat saaneet suurelta joukolta mandaatin, äänestävät
pienenä joukkona jostain mistä he kaikki tulevat äänestämään samalla lailla.
Tämä on aivan kauhea aivovamma. Äänestäjä on saattanut haluta äänestää
puoluetta N, koska puolue N vaikuttaa hänen mielestään ideologisesti parhaalta.
Puolueesta N hän äänestää ehdokasta X, koska hän haluaa muuttaa puolueen linjaa
ja nähdä X:n arvomaailman omaavan ihmisen äänestävän puolestaan
edustuslaitoksessa. Puolueen kaksi muuta jäsentä B ja C kuitenkin ovat samassa edustajaryhmässä
ja äänestävät X:n kannan nurin, jolloin X ei voi äänestää äänestäjän haluamalla
tavalla.
”Niin se edustuksellinen demokratia kuule toimii. Asioista pitää sopia yhdessä.”
Niin, äänestämällä kaikki yhdessä. Kaikki te edustajat
yhdessä olette mukana muodostamassa kansan äänen, ette puolueen tai ryhmän tai
saunaporukan ääntä. Te edustatte KANSAN ääntä. Mikäli puolueen linja häviää
äänestyksessä, se ei ole puolueen tappio vaan kansan tahdon voitto. Ei nyt
eletä enää maailmassa jossa voimakkaat ideologiat yhdistävät ihmisiä.
Yhteisesti linjan sopiminen toimii silloin kun kaikki kannattavat esimerkiksi
sosialismia ja kaikki päätökset sidotaan sen ympärille, miten sosialismia
edistetään parhaiten. Mikäli puolue markkinoi itseään hyvänä puolueena, tai
vielä pahempaa koko kansan puolueena, ei ryhmäkurille voi olla minkään
valtakunnan oikeutta!
”Toi nyt on tollasta idealistista höpötystä. Jos ymmärtäisit tämän arjen niin tajuaisit”
No laittakaa valtuuskuntien, lautakuntien, neuvottelukuntien
ja valiokuntien kokoukset streamina nettiin, niin ehkä sitten ymmärtäisin. Vai
onko teillä jotain pelättävää?
Avoin keskustelukulttuuri on ehkä vielä toistaiseksi utopiaa
Suomessa. Kaikki ei voi olla julkista tai mahdollista asettaa yleisen
mielipiteen alaiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei maailmaa pitäisi
muuttaa kohti avoimuutta. Se on pieniä askelia ehkä kerrallaan, mutta Roomaakaan
ei rakennettu päivässä. Sitten jos jokin uudistus tai avoimuuden lisääminen ei
jostain syystä toimikaan, niin ei se mitään, ei sitä Roomaa toisaalta
tuhottukaan päivässä. Itse asiassa, juuri Roomasta tutkijanhommista palanneen
ystäväni mukaan, kaupunki näyttää erittäin kauniilta ja voi hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti