Olin ehtinyt Eiranrantaan ennen kuin lumisade alkoi.
Muutaman päivän kestänyt pakkaskausi antoi tietä talven toiselle lumipyrylle.
Kylmä Itämereltä puhaltava tuuli piiskasi suuria hiutaleita kasvoilleni,
samalla kun timmit etelä-helsinkiläiset juoksivat ohitseni kalliissa
urheiluliikkeistä ostetuissa juoksuhaalareissaan. Milloin lenkkeilystä tuli
välineurheilua?
Kävelyretkeni oli alkanut Kalliosta sen nelisenkymmentä
minuuttia aikaisemmin, ja vaikka koko matkan olin tarponut satunnaisesti auratuilla,
paakkuuntuneen lumen tuhoamilla jalkakäytävillä, en ollut miettinyt Suomea
ennen Eiranrannassa saamaani yhtäkkistä muistutusta sijainnistani 60o
pohjoista leveyttä. ”Olenkin talvisessa Suomessa! Kuinka hyvää mammutin lihan
täytyi olla, jos esi-isämme sen motivoimina olivat valmiita sietämään tällaista
ilmastoa?”
Olen edellisen kirjoitukseni jälkeen tehnyt kahta asiaa:
kuntoillut ja hoitanut työelämävalmennukseni aloittamisesta johtuvia käytännön
järjestelyjä. Ja koska työelämävalmennuspaikka sijaitsee Kaakkois-Aasiassa,
vähän päiväntasaajan eteläpuolella, ovat ajatuksenikin velloneet siellä. Käytännön
järjestelyt, asuminen, rahatilanne – huolia riittää tässä projektissa ja yöunet
pystyy takaamaan joko väsyttämällä itsensä puolikuoliaaksi nukkumaanmenoaikaan
mennessä tai muutamalla oluella. Olen tähän asti valinnut ensimmäisen
vaihtoehdon.
Eiranrannassa se kuitenkin iski: muistutus Suomesta. Taustalla
saattoi myös olla edellispäivänä nähty Kansallisteatterin Patriarkka, jossa
puhuttiin identiteetistä, mutta siinä hetkessä aloin miettimään omaa
suomalaisuuttani. Kuinka minä olen suomalainen ja mitä suomalaisuus minulle on?
Suurissa kansallisissa tarinoissa on yksi suuri vika: ne
ovat keinotekoisia. Suomalaisuutta rakennettiin 1800-luvulla ja 1900-luvun
alussa mystisestä luontosuhteesta ja kielestä juontuvaksi tarinaksi metsien
kansasta, jota yhdistää rakkaus isänmaahan. Kansalliseepoksena Kalevala on
hieno kirja, mutta suomalaisuutta se ei edusta enää kovinkaan monille. En
haluaisi nähdä Itsenäisyyspäivänä muisteltavan suomalaisuuden suurmiehiä, kuten
Snellmania, Runebergia, Agricolaa, Porthania, Yrjö-Koskista tai Lönnrotia,
mutta vielä vähemmän haluan suomalaisuuden kuvaston rakennettavan Mannerheimin,
Ehrnroothin, Rydin ja Heinrichsin ympärille. Miksi suomalaisia pitäisi yhdistää
jokin tarina? Miksi meidän pitää itsenäisyyspäivänämme kertoa sotiemme
veteraanien uhrauksista, jotta kokisimme olevamme suomalaisia? Onko identiteettimme
niin heikolla pohjalla, että joudumme mainostamaan viime vuosituhannella käytyä
sotaa kansamme yhdistävänä piirteenä? Sitäkö me olemme: sotaa muisteleva kansa?
Tuisku yltyi lähestyessäni Kaivopuistoa. Päätin luovuttaa
alkuperäisestä suunnitelmastani kiertää rantaa myöden koko matka. Hyytävä
lumi oli matkustanut jostain Siperiasta asti vaakasuoraan, kohdatakseen vain
kylmettyneet kasvoni helsinginniemellä. Käännyin Pohjoiseen hammasta purren –
en olisi halunnut antaa periksi säälle. Venäjän Federaation suurlähetystö jäin
takavasemmalle kiivetessäni Tähtitorninmäkeä. Se toi mieleeni taas
oman tulevan elämänmuutokseni ja aloin pohtimaan suomalaisuuden kertomista
ulkomaalaisille. Miten selittäisin suomalaisuuden ihmiselle joka ei ennestään
tiedä mitään suomalaisista?
Ainoa selkeästi tätä kansaa yhdistävä seikka on
maantieteestä syntynyt kokemus. Monet liittävät siihen geopoliittisia piirteitä
myös, eli siis ne sodat. Niin paljon kuin Jukka Kuoppamäen pateettista Sinistä ja
Valkoista inhoankin, on siihen istutettu totuuden siemen. Järvet, mökkeily,
talvi, yötön yö ja kaikki muut itse tähän maahan liittyvät seikat ovat muovanneet
suomalaisuutta enemmän kuin mitkään sodat tai Gallen-Kallelat. Yhteinen kokemus
suomalaisuudesta syntyy pitkälti siitä, millaista Suomessa on asua.
Itse haluan aina kaikissa kansallista identiteettiä
korostavissa keskusteluissa mainostaa olevani ensisijaisesti ihminen, sitten
nuori, sitten humanisti, sitten kaupunkilainen ja jossain sijalla 500 000.
löytyy vasta se suomalainen. Se on sellaista henkilökohtaista identiteetin
rakentamista, johtuen pitkälti suomalaisuuden muuttumisesta korostamaan juuri
sotatraumaa ja militarismia.
Unioninkadulta tultaessa Senaatintorille tajusin kuitenkin
oman suomalaisuuteni uudelleen. Olin vain kymmenisen minuuttia aikaisemmin
tehnyt lumisateen vuoksi itseäni harmittaneen käännöksen reitilläni. En olisi
halunnut antaa pienen pyryn haitata matkaani. Ne kymmenet rannassa lenkkeilleet
kilpavarustelijat olivat myös lähteneet tällä koiranilmalla ulos.
Senaatintorilla nainen viittilöi itselleen taksin ja nelosen ratikka otti
ihmisiä kyytiin pysäkiltään. Yliopiston suunnalta käveli pukumiehiä ja
vartiointiliikkeen miehet juttelivat niitä näitä keskenään vartioidessaan
joulutorin koppeja. Ketään ei näennäisesti haitannut lumisade. Siinähän se
katseli minua kasvoihin, se suomalaisuus. Siinä me olimme yhdessä kaikki
Ehrenströmin ja Engelin suunnittelemassa miljöössä toteuttamassa
suomalaisuuttamme – elämässä arkeamme välittämättä sen suuremmin säästä.
Kaikkine päällekkäisine identiteetteineni, olen silti
ensisijaisesti suomalainen. En tunnusta sellaisen lumimäärän olemassaoloa, joka
oikeuttaisi junavuorojen peruuttamisen. En edes tiedä, oliko kouluaikoinani
olemassa jotain pakkasrajaa, jolloin kouluun ei olisi tarvinnut mennä? Nautin
aina kun metsämaiseman jälkeen näkyy ohikiitävän hetken ajan junan ikkunassa
järviä. Mitä siis on suomalaisuus? Minulle ainakin se on normaalin elämän
ylläpitoa ympäristön asettamista haasteista huolimatta.
Ja kyllä, tiedän että tämä on menossa vähän kansallisen ”suuren
tarinan” luomisen puolelle, mutta haluan silti perustella tätä vähän.
Sotaihannoinnissa on usein mukana talvisodan ihmeen muisteleminen, jossa siis toistellaan suomalaisten sotilaiden kykyä kestää yksi ankarimmista talvista
miesmuistiin. Minä ja kaltaiseni olimme lenkillä, vaikka lähtiessä oli karmivan
kylmä ja lenkin aikana tuli hillitön myräkkä. Parikymppiset klubittajat
seisovat yökerhojen jonoissa pitkiäkin aikoja, hyvin niukoissa bileasuissa
vaikka ulkona olisi millainen taifuuni. Suomalaisella jos on Nokian
kumisaappaat, huopapohjalliset, kuumaa mustaherukkamehua termarissa ja lämmintä
päällä, niin tämä kansa istuu vaikka millaisessa myrskyssä jos syytä on.
Kiipesin kolmatta linjaa ylöspäin jalat melko väsyksissä.
Katselin kun vanhempi herrasmies parkkeerasi Audiaan tottuneesti tienvarren
kohtaan, jonka tunnisti helposti parkkipaikaksi edellisen auton lumeen jättämän
aukon perusteella. Tiellä oli pari koiranulkoiluttajaa ja muutama ihminen baarien
ulkopuolella tupakalla. Kaikkia meitä haittasi keli, mutta me emme antaneet sen
määrätä meitä. Meillä kaikilla on taatusti erilainen arki, mutta kukaan meistä
ei ollut valmis muuttamaan juuri sillä hetkellä tekemistämme vain sen vuoksi,
että se sattui olemaan normaalia haastavampaa. Se jos mikä minulle on
suomalaista.
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti