Viime viikolla uutisissa pyöri juttu Tampere Areenan
johtajan Harri Wiherkosken ja PMMP yhtyeen erimielisyyksistä Hämeenkadun Appron
tilaisuudessa. Ilmeisesti Wiherkoski oli
pyytänyt PMMP:tä olemaan esittämättä kappalettaan Jeesus ei tule, oletko valmis, mikä tietenkin johti siihen että yhtye esitti kyseisen rallin.Vähän typerä kohu, mutta se kiinnitti huomioni.
Olin ulkomailla ja minulla oli aikaa, joten päätin googlailla
Wiherkoskea. Mies on Perussuomalaisten kunnallisvaaliehdokkaana Tampereella ja
hänen ehdokassivunsa ovat melko nopeasti kokoonkyhätyt. Kirjoitusvirheitä on jonkin verran (vaikka mikä auktoriteetti minä muka aiheesta olen?), linkit kuolleita
tai olemattomia ja koko sivujen sisältö on lähinnä etusivulla. Eikä siinä
mitään, kaikkien media internet ei ole. Sivut ovat takuulla nopeasti heitetty
pystyyn ja uskon vakaasti, että Wiherkoskella on kuulijat aivan muualla. En
kritisoi, vaan totean.
Eräs asia nettisivuista kuitenkin jäi painamaan mieltäni,
eikä se niinkään liity Wiherkoskeen – tai liittyy, mutta ilmiö on laajempi kuin
yksittäinen ihminen: nimittäin uskonnon sekoittuminen parlamentarismiin.
Ilmiönä se tietenkään ei ole uusi, sillä länsimainen yhteiskunta ja demokratia
ovat kehittyneet pitkälti maailmasta, jossa kaiken ymmärtäminen
uskonnollisuuden kautta oli normitila. Keskiajalla politiikkaa ei voinut
erottaa uskonnosta, kuten ei voinut lastenkasvatusta tai ohran viljelyä tai
peseytymistä tai mitään muutakaan. Uskonto oli sama asia kuin maailmankuva
(toivon että eräs asiaa paremmin tunteva ystäväni kirjoittaisi blogiinsa
aiheesta, niin voisin linkata jutun tähän). Nykymaailman lähtökohdista
kirjoitettu uskonnon ja politiikan sekoittaminen on aina vaarassa muuttua
anakronistiseksi olemattoman menneen ihannoinniksi.
Evankelis-luterilaisen kirkkoa kritisoidaan usein
uskonnottomaksi, mutta se on vähän hankala aihe, sillä koska kirkon sitten voi
sanoa edustaneen Jumalan sanaa? Kirkko on muotoutunut ajan mukaan, eikä ”oikeaa”
uskoa ole muualla kuin uskojalla itsellään hänen henkilökohtaisessa
kokemuksessaan. Valtakirkoilla on aina ollut ongelmia moneen suuntaan, osa
kokee liian maallistuneeksi, osa taas ei tarpeeksi dogmaattiseksi. Mielenkiintoiseksi
asia muuttuu, kun poliittisessa retoriikassa vaaditaan Jumalan järjestystä ja lakeja
käyttöön, sekä Jumalan miehiä yhteiskunnan johtajiksi.
Yksilö saa puolestani uskoa Jumalaan miten haluaa ja
toteuttaa myös sitä uskontoaan miten tahtoo. Ongelmana on se, jos hän sekoittaa
kaksi maailmaa keskenään: oman uskonnollisen vakaumuksensa ja edustuksellisen
demokratian. Uskonnoissa on usein johtajia ja karismalla on merkitystä.
Politiikassa taas toimitaan yhteisen hyvän nimissä niin, että ihmiset saavat
yhdessä päättää itseään koskevista asioista. Demokratiassa ei valita johtajia vaan
edustajia ja edunvalvojia. Kutsuin uskonnollista retoriikkaa
politiikkaan vaativien yksilöiden ajattelua anakronistiseksi, sillä sitä se
pohjimmiltaan on.
Ennen uskonpuhdistusta Paavi toimi kirkon päänä ja
hallitsijat joutuivat tottelemaan tiettyyn pisteeseen asti häntä. Paavin ja
hallitsijoiden suhde oli monimutkainen, johtuen ruhtinaiden alueellisesta
voimasta ja kirkon yhteiskunnallisesta merkityksestä. Kuten aiemmin totesin,
uskontoa ei voinut erottaa yhteiskunnasta, joten kirkon hallitessa uskontoa ja ruhtinaan
yhteisöä, oli tasapaino erittäin monimutkainen. Uskonpuhdistuksien myötä
hallitsijat ottivat uskonjohtajan roolin itselleen, vankistaen täten valtaansa
ja selkeyttäen rooliaan. Eli siis alueellisen väkivaltamonopolin hallitsija
otti itselleen tehtäväksi uskonjohtajan roolin. Kuninkaasta tuli kirkon pää.
Aikojen saatossa maailma on monimutkaistunut ja mitään yhtä tiettyä mallia
arvojohtajuuden, uskonnollisen maailmankuvan ja yhteiskunnan hoitamisen välillä
ei enää ole. Kaikkialla toimitaan ja uskotaan vähän eri keinoin. Paluu voimakkaimpien uskonmiesten valtakaudelle on paluu tosi, tosi kauas historiaan.
Tai no, aina voi argumentoida että kaikki mitä
uskonpuhdistuksien, renessanssin, valistuksen, nationalismin ja teollistumisen
myötä maailmaan on jälkeenpäin tullut, on pahasta. Mikäs siinä. Ei muuta kuin
hirssiä pellolle.
Vaatimus uskonmiehistä johtajiksi on kuitenkin nykypäivän
vaatimus, eikä minkään entisen paremman ajan. Siinä ei suinkaan toivota
yhteisen maailmankuvan edusmiestä johtamaan yhteiskuntaa, vaan voimakasta
tietyn uskontulkinnan yksilöä. Varmasti jokainen liikkeen johtaja on toivonut
elämänsä aikana johtavansa koko kansakuntaa, mutta rehellisesti sanottuna se on
enemmän vallanhimoa kuin oman henkilökohtaisen uskon todistamista. Kyllä
minäkin ateistina uskon maailman joskus olevan ateistinen, mutten silti vaadi
ateisteja johtajiksi heidän uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi. Vaatimus
uskonnollisten hahmojen nousemisesta yhteiskunnan johtajiksi kalskahtaa
väistämättä pahalta tämän yhteiskuntatieteilijän korvassa. Siinä halutaan hyvin
sirpaloituneen yhteiskunnan johtajiksi erittäin kapean yhteiskunnan osan
edustajia – kokevat he sitten olevansa kuinka oikeassa hyvänsä. Eikä
parlamentarismi toimi niin, meillä on niitä edustajia...
Jännittävää kyllä, en oikeastaan näe mitään protestoitavaa
Wiherkosken sivujen sisällössä, paitsi tämän uskonnon ja yhteiskunnan suhteen.
Hän haukkuu liberaalihumanismia (kategoria, johon itsekin varmaan uppoan kuin
kuuma veitsi voihin), virkamiehiä, äänestysmetodeja ja yhteiskunnan tilaa noin
yleensäkin. Kaikki tämä on ihan OK. demokratia on sitä, että yksilöt ovat eri
mieltä keskenään ja yhdessä luovat maailmaa sellaiseksi kuin parhaaksi näkevät.
Suon Harri Wiherkoskelle, Timo Soinille, Päivi Räsäselle ja kaikille muille
maailman uskonnollista retoriikkaa käyttäville politiikoille täysin
yhdenvertaisen mahdollisuuden osallistua yhteiskunnan rakentamiseen. Joku voisi
jopa ajatella, että tällainen itseni käyttämä arvoliberaali retoriikka on myös
uskonnollisesta vakaumuksesta kumpuavaa. Toivottavasti tämä joku suo minulle
oikeuden olla eri mieltä.
Yhteen asiaan en malta kuitenkaan olla vastaamatta. Harri
Wiherkosken sivuilta nimittäin löytyy varoitus:
Jumalan pilkkaajat teidän päivänne on luetut. Tulee päivä, jolloin te polvistutte Jeesuksen Kristuksen edessä ja tekonne ja puheenne punnitaan. Teidän liberaalihumanisminne tähden kodit, uskonto ja isänmaa on jo tuhottu. Miten Te kehtaatte verrata Luojaa kaiken maailman epäjumaliin. Hävetkää ja tehkää parannus, sillä Hänen valtakuntansa on jo täällä.
Ei. Meidän yhteiskuntamme ei ole Jumalan valtakunta vaan Tasavalta. Suomen perustuslain 1.Luvun 2§:
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Lainsäädäntötyöhön saa osallistua jos siltä tuntuu, ja niinkuin eräs ystäväni vuosia sitten jo totesi: "On tosi kurjaa jos tyyppi jolla on intoa tehdä juttuja, ei saa tehdä juttuja." Tätä mantraa muistellen, toivotan vilpittömästi vaalionnea sinne Tampereelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti