Toinen gradu lähti painoon ja lupasin tänne graduoppaan.
Eli, olen tehnyt kaksi pro gradua: Turun yliopiston yleiseen historiaan ja
valtio-oppiin. En osaa ehkä sanoa miten saadaan paras mahdollinen gradu aikaiseksi,
mutta nyt kahden jälkeen voin sanoa miten gradu ainakin valmistuu. Neuvoni
pätevät varmaankin parhaiten humanistisiin- ja yhteiskuntatieteisiin, mutta
sopii soveltaa muuallekin jos hyvältä tuntuu. Tiedän että kirjoittajia on erilaisia ja
metodeja useita, mutta näillä keinoilla minä olen tehnyt kaksi gradua. Joten
toivottavasti näistä neuvoista on jotain apua, jos jollakin jossain on ongelmia
gradunteon kanssa.
1. Valitse aihe joka kiinnostaa sinua.
Aiheen pitää olla sellainen että jaksat sen parissa huonoina
ja hyvinä hetkinä. Mitä epämiellyttävämpi aihe on sinulle lähtökohtaisesti,
sitä vaikeampaa kirjoittaminen huonoina päivinä on. Mitään ikiaikaista
rakkautta en silti suosittele, sillä jossain vaiheessa projektia voi huomata
inhoavansa asiaa jota ennen rakasti. Suosittelen aihetta joka kiinnostaa, mutta
jota ei voi rakastaa. Sodat ovat tässä mielessä hyviä aiheita.
Graduohjaajat aina mainostavat tutkittavan kysymyksen
tärkeyttä, sillä se määrittää sitä, millainen tutkimus syntyy. Okei, kysymys on
tärkeä ja se selkiyttää omaa ajatteluasi. Mieti siis, mitä haluat aiheestasi
tietää? Tätä asiaa kuitenkin voi – ja oikeastaan tuleekin – miettiä paikoissa
kuten suihku, WC, ruokajono, hissi, oma sänky ja bussi. Mieti aihettasi hyvin.
2. Varaa riittävästi aikaa lukemiseen, mutta älä liikaa.
Olet opintojesi siinä vaiheessa, että tiedät jo asioita. Pro
gradu on opinnäytetyö, ja jos joudut opiskelemaan sitä varten uskomattomat
määrät uutta tietoa, teet jotain väärin. Älä siis valitse aiheita jotka
vaativat sinulta esimerkiksi uuden kielen opiskelun tai uuden sivuaineen
aloittamisen – työ ei etene niin. Toki voit opiskella kieltä tai uusia
sivuaineita, mutta varsinaista gradun tekoa se ei ole. Älä huijaa itseäsi.
Itse käytin ensimmäisen gradun materiaalien opiskelemiseen
noin vuoden. Tein sitä muiden opintojen ohessa ja projekti eteni niin varsin
hyvin. Toisen gradun kohdalla meni noin kolme kuukautta, johtuen siitä että
käytin itselleni etukäteen tuttuja teorioita ja kirjoituksia. Olen kuullut
ohjesäännöksi sanottavan joskus mallin 1+1, vuosi lukemista ja toinen
kirjoittamista. Lukemisvaihe on tärkeä myös kysymyksenasettelun kannalta, sillä
tässä vaiheessa voit vielä vaihtaa näkökulmaasi.
Älä lue ikuisesti, sillä kirjoittamisvaiheessa joudut
kuitenkin palaamaan kirjojen pariin uudestaan. Lukeminen ja kirjoittaminen
tuleekin tapahtua osittain päällekkäin.
3. Istu alas, avaa tekstinkäsittelyohjelma ja kirjoita
siihen nimesi. Tallenna tiedosto haluamallasi nimellä.
Onneksi olkoon, olet päässyt alkuun. Olennaisinta kaikissa projekteissa on alku. Omasi
on oikeastaan vasta nyt päässyt käyntiin.
4. Tee aikataulu ja aseta itsellesi tavoitteita.
Itse käytin päivä-, viikko- ja kuukausitavoitteita.
Päivätavoitteeni oli kovempi kuin viikkotavoitteeni ja viikkotavoitteeni
kovempi kuin kuukausitavoitteeni. Tällä tavoin yhtenä päivänä tai yhtenä
viikkona saatoin jäädä tavoitteesta hieman, mutta kuukausitavoitteeni piti.
On aivan sama, minkälaiseksi tavoitteesi asetat – tiedät
oman kirjoitusnopeutesi itse kaikkein parhaiten. Tee tavoitteestasi kuitenkin
realistinen ja tiukka. Itse kirjoitin noin kahden sivun päivävauhdilla, joka
oli tavoitteeksi jopa vähän liikaa. Joskus tuli yksi, joskus kolme. Muista
ettet vertaa itseäsi muiden tahtiin, saat kirjoittaa vaikka kaksi kappaletta
päivässä jos siltä tuntuu. Tämä projekti on sinun.
Vinkki: merkitse itsellesi vapaapäiviä. Viikossa on kaksi
hyvää päivää tätä varten, siis mikäli sinulla on varaa viikonloppu ottaa vapaaksi
– kaikilla ei ole. Vapaapäivät ovat tärkeitä, sillä siten pystyt motivoimaan itseäsi
projektissa eteenpäin. Esimerkiksi viiden sivun viikkotavoite vaatii sivun
päivässä ja jättää viikonlopun vapaaksi. Kuukaudessa tulisi 20 sivua ja
neljässä kuukaudessa 80. Gradu valmistuisi täten noin puolessa vuodessa
kirjoittamisen aloittamisesta, ja joka viikonloppuna saisi viettää luvalla
gradutonta aikaa.
5. Varaa itsellesi pitkiä aikoja joina tehdä työtä.
Tunti on liian vähän. Kaksi tuntiakin on melkein liian
vähän. Kolme alkaa jo olla riittävästi, mutta optimina pitäisin vähintään
kuutta, mielellään koko päivää. Tunti tai kaksi hukkuu nopeasti facebookissa
tai joissain muissa netin järjettömyyksissä. Pitkät ajat antavat sinulle
itsellesi mahdollisuuden syventyä aiheeseesi.
Käytin itse pitkiä päiviä, mutta kirjoitin lopulta hyvin
harvoin yli kolmea tuntia. Muu aika meni muussa pohtimisessa. Saatoin varailla
kirjoja tai tehdä tekstiä luettavammaksi tai jopa surffailla siellä facebookissa.Viiden tunnin varaamisessa on myös se hyvä puoli, että neljä ensimmäistä tuntia kun kulutat aikaa turhuuteen, soimaa omatunto jo niin pahasti että viimeisellä tunnilla on pakko kirjoittaa tehokkaasti.
6. Kirjoita itsellesi dispositio.
--ja kirjoita se työsi alkuun kahteen kertaan. Miksi näin?
Kun sinulla on työsi rakenne kirjoitettuna, voit kirjoittaa minä päivänä
hyvänsä, mihin tahansa kohtaan. Ensimmäinen dispo on sisällyssluettelosi ja toinen on työsi väliotsikot. Tämä on yllättävän hyvä kikka pitää
kirjoittamista käynnissä, mutta siinä piilee vaara. Työ harvemmin pysyy
samanlaisena rakenteeltaan koko prosessin läpi. Mutta jos käy niin, että
huomaat yhtäkkiä tarvetta muuttaa aikaisemmin tekemää dispoasi, niin tee se
surutta. Disposition muuttaminen on merkki ajattelusi jäsentymisestä ja siitä
pitäisi iloita, sillä se vie työtäsi eteenpäin.
7. Pysy aikataulussasi.
Kirjoita aina. Aina. Vaikka et tietäisi lainkaan mitä
kirjoittaa, kirjoita silti. Kirjoita vaikka niistä ongelmista, joita sinulla on
kirjoittamisen suhteen. Kirjoittaminen on parhaimmillaan miettimistä, eikä siitä
saisi tehdä itselleen peikkoa. Slavoj Žižek esimerkiksi on sanonut huijaavansa
itseään kirjoittamaan väittämällä kirjoittavansa ainoastaan muistiinpanoja
aiheesta. Sitten yhtäkkiä hän huomaa saaneensa kirjan valmiiksi. Usko pois,
niin se toimii.
Hyvänä vinkkinä ”tän mä tiedän” -neuvo. Eli, voit hyvin
kirjoittaa huonoina päivinäsi työhösi jotain, minkä tiedät sinne kuitenkin
joskus myöhemmin tulevan, kuten sisällysluettelon, prologin, epilogin.
lainauksen tai johonkin myöhempään kappaleeseen tulevan tutkijan ajatuksen.
a. Huonona päivänä: mieti miksi työsi ei etene? Puuttuuko
sinulta tietämystä jostain aiheesta? Eikö innosta? Puuttuuko kirjoja tai jotain
muuta olennaista? Kun olet tämän keksinyt, tee asialle jotain. Jos puuttuu
tietämystä, niin googlaa tai etsi tietokannoista lisätietoa. Varaa kirjoja
kirjastosta tai mene suoraan paikalle tutkimaan hyllyjä. Etsi siis jotain keinoa
etenemiseen. Mikäli ei innosta, niin käytä ”tän mä tiedän” sääntöä, kirjoita
vaikka vaan pari virkettä ja ota loppupäivä vapaata. Olennaista on, että tiedät
mitä kirjoitat seuraavana päivänä. Vapaapäivää ei pidä ottaa silloin kun ei
tiedä miten edetä.
b. Hyvänä päivänä: pidä kiinni aikataulustasi. Älä väkisin
kirjoita itsellesi kohtuuttomia määriä, sillä siten saadaan aikaan seuraavaksi
päiväksi huono päivä. Ajatuksia on hyvä jättää välillä kirjoittamatta loppuun.
Kirjoita mielummin ranskalaisin viivoin tekstimassasi perään se, mitä aiot
seuraavaksi kirjoittaa. Käytä lyhyitä virkkeitä, mutta muista kirjoittaa suurin
piirtein kaikki ideasi ylös, joita ei vielä muualla lue. Täten seuraavana
päivänä kun avaat tiedostosi, sinua odottaa keskeneräinen ajatus ja valmiit
ideat mistä kirjoittaa.
8. Tallenna.
Tallenna usein, paljon, eri paikkoihin ja eri formaatteina.
Mikään ei ole yhtä tuhoisaa projektille, kuin aloittaa uudelleen. Minimoi
teknologiasta johtuvat takaiskut, sillä uusikin tietokone menee rikki lasillisesta
punaviiniä.
Itse käytin projekteissa kahta eri metodia. Ensimmäisessä
gradussa kirjoitin jokaisen kappaleen eri tiedostoon, ja kaikkien tultua
valmiiksi siirsin ne yhteen suureen. Tämä toimi hyvin, koska ensimmäisessä
projektissani oli paljon kuvia ja lopullinen tiedosto oli hyvin suuri. Lopulta
kuitenkin jouduin isossa tiedostossa ruukkaamaan kaikkea uusiksi niin moneen
kertaan, että suosittelisin toisessa projektissa käyttämääni metodia:
Eli: kaksi dispoa, kuten edellä mainitsin. Joka päivä
tallensin tiedoston koneelleni ja joka viikon alussa tallensin uudelleen,
uudella nimellä sekä koneelleni että sähköpostiini. Pari kertaa jopa ulkoiselle
kovalevylle. Täten pystyin jälkeenpäin tarkastelemaan työn etenemistä ja myös
palaamaan kohtiin jotka olivat muuttuneet. Kymmenen tiedostoa myöhemmin työ
lähti liikkeelle. Vasta viimeisen tiedoston nimi oli Pro Gradu.
9. Kirjoita niin hyvin kuin osaat.
Ei kannata olla turhan tarkka jos tekstiä syntyy, mutta pidä
mielessä se, että se olet sinä joka joutuu korjaamaan työstäsi luettavan. Käytä
lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita mielummin kuin pitkiä ja monisäikeisiä.
Mikäli ajatus on niin vaikea, ettet pysty sanomaan sitä yksinkertaisesti,
oletko oikeastaan ymmärtänyt mitä haluat sanoa? Kaikilla on omat maneerinsa ja
toistuvat virheensä, tietänet jo tähän mennessä omasi? Laita vaikka post-it
näytön reunaan, jossa lukee yleisin kirjoituksen ongelmasi. ”Varo
lauseenvastikkeita” ”Muista pilkut” ”Vältä ylimääräisiä sivistyssanoja”.
10. Käytä muita hyväksesi.
Et ole Marcel Proust, joten anna muiden lukea ja parantaa
tekstiäsi. Opiskelukaverit ovat tähän tarkoitukseen täydellistä sakkia. Muista
myös käyttää hyväksesi graduohjaajasi (proffahan se usein on) ammattitaitoa.
"En minä viitsi sitä tällä mun tekstillä häiritä” Mikset? Se saa palkkansa
sinun työsi ohjaamisesta, käytä nyt hyvä ihminen sitä hyväksesi. Se on sen työ. Toisin kuin kaverisi, se saa
siitä joka kuukausi ihan kelvollisen rahallisen korvauksen.
Kysele myös ideoita, ajatuksia ja kaikkea muuta mikä saattaa
auttaa sinua työssäsi. Joskus muilta saa parhaat ideat roadblockin iskiessä.
11. Osaa lopettaa.
Jossain vaiheessa työsi on valmis. Kuuntele ohjaajaasi
neuvoissa miten parantaa ja miten pitkään hioa, mutta älä erehdy missään
vaiheessa luulemaan, ettei työ olisi sinulle itsellesi. Mieti tavoitteitasi:
haluatko jatko-opiskelijaksi, valmistua vai jotain muuta? Harvassa työpaikassa kysytään lopputyön arvosanaa. Kerro tämä tavoite
ohjaajallesi ja kyllä hän neuvoo sinua miten sen saavutat. Muista että
tiedekunnissa ja oppiaineissa annetaan arvoa (usein rahallista) paitsi
julkaistujen tutkimusten-, myös oppiaineista valmistuneiden perusteella.
Ohjaajasi intressissä on sinun valmistumisesi ja sinun tavoitteittesi
toteutuminen.
12. Älä tee siitä peikkoa.
Tämä on ehkä kaikkein tärkein neuvo. Älä pelkää
aloittamista. Älä pelkää aiheen valitsemista. Älä pelkää kirjoittamista. Älä
pelkää lopettamista. Äläkä missään nimessä pelkää arvosanaa, sillä saat sen
mitä saat. Mikäli olet tehnyt työsi hyvin ja huolella, saat sen arvosanan jonka
olet ansainnut. Tämä minun metodini ei ehkä ole kaikkein parhaimman
graduarvosanan hankintakeino, mutta tällä lailla saat sen ainakin valmiiksi.
13. Palauta työ kahtena kappaleena tiedekuntaan ja ota ilo
irti.
Nämä keinot toimivat minulla. Toivottavasti auttoi jotakuta.
Juu, on tässä ollut vaikeuksia saada työtä alulle mutta tuttu aihe ja olen miettinyt, että voinko oikeasti mennä riman ali tai yli. Hyvä siitä tulee kuitenkin. 3.4.6.7.9.10.11.12 parhaina ohjeina. 12 ehkä tärkein.
VastaaPoistaHyvät vinkit, kiitos!
VastaaPoista