12.3.2016

Rattaana hyvän organisaatiossa

Huomenta blogi, ei ollakaan vähään aikaan nähty. Mietin tässä päivänä toisena, miksen ole kauheasti taas mitään päivitellyt. Blogin alkuaikoina päivitystahti oli kova, mutta nyt viimeisen vuoden ajan päivityksiä on tipahdellut silloin tällöin.

Ensimmäinen syy on tietenkin kiire. Olen työllistynyt matkan aikana ja se syö päivästä työpäivän verran hyvää kirjoitusaikaa. En tietenkään valita, mutta tiedostan tämän syyksi.

Toinen syy lienee siinä, että olen kirjoitellut tänne yhtä pidempää ja raskaampaa blogitekstiä jo jonkin aikaa. On päässyt syntymään sellainen klassinen ”jos en kirjoita sitä isoa juttua, en kirjoita mitään” –tilanne. Tärkeä asia kun on tekemättä, vähemmän tärkeät jäävät. Kyllä sekin vielä tänne jossain välissä päivittyy, mutta ei nyt ainakaan ihan heti.

Kekkasin kuitenkin nyt aamulla kolmannen syyn, joka oikeastaan on myös se syy miksi kirjoitan nyt. Nimittäin, tajusin että olen tässä viimekuukausina päässyt töihin, joka tyydyttää maailmanparannustarvettani. Blogin ihan ensimmäisessä postauksessa luki näin:

Tämä on päiväkirjahenkinen blogi, eli tulen käsittelemään omaa elämääni ja siinä samalla asioita joita päivittäin ajattelen. Voitte siis odottaa paljon saarnankaltaisia valitusvirsiä ajankohtaisista asioista, hypetystä leffoista/sarjoista/sarjakuvista sekä masentunutta valitusta opiskeluelämästä työelämään siirtymisen vaikeudesta.

Tämä saattaa kuulostaa siirappiselta ja organisaatiouskovaisen sokealta hehkutukselta, mutta en oikeasti usko ihmisten tajuavan, kuinka paljon hyvää Helsingin kaupunki yrittää tehdä. Olen nyt sekalaisissa pätkissä ollut toista vuotta kaupungilla ja erityisesti kaupunginkanslian yritys tehdä prosesseja läpinäkyviksi, tuoda palveluja ihmisten lähelle, voimauttaa, demokratisoida ja auttaa, on työntekijälle välillä ihan hengästyttävää. Toki NK:ssa oli myös paljon samaa, mutta toimintaympäristö oli kohdennetumpi. Kansliassa näkee kauemmas ja useampia kohteita.

Tuntuiko epäuskottavalta? Okei, listataan vähän palveluita joita kaupungilla on, tai joissa kaupunki on mukana jonkin lonkeron kautta.

Palautejärjestelmä. Yksi luukku, jonka kautta kuntalainen voi ottaa yhteyttä kaupungin hallintoon.

Kerro kantasi. Järjestelmä, jonka avulla kunta voi kysyä asukkaiden mielipiteitä ajankohtaisiin asioihin.

Kerro kartalla. Tulee sulautumaan edelliseen palveluun, mutta nimi kertoo varmaankin paljon.

Ruuti.net Aloitteet. Palvelu, jonka kautta nuoret voivat lähettää aloitteita kaupungille.

Päätökset beta. Yksi paikka kaikille kaupungin julkisille päätöksille.

Helsinki-kanava. Kaupungin oma TV-palvelu, josta voi seurata vaikkapa kaupunginvaltuuston kokouksia suorana.

Palvelukartta. Kaikki kaupungin palvelut kartalla.

Kartta.hel.fi. Tarkin mahdollinen kartta Helsingistä. Mukana kaupunginosajaot, katujen nimien historiatiedot ja tarkkuus aina kaavakuvaan asti.

Sähköinen asiointi. Verkkopalvelu, jossa voi täyttää kaupungin lomakkeita, hakea lapselle päiväkotipaikkaa, uusia reseptejä, varata terveyskeskusaikoja tai esim. hakea tonttipaikkoja.

Infopankki. Perustietoa Suomesta 12 kielellä.

Ilmonet. Työväenopiston kurssi-ilmoittautuminen suoraan verkossa.

Reittiopas. Kaupungin julkisen liikenteen opas, josta saa personoidut häiriötiedotteet ja vaikka pyöräreittisuunnitelman.

Näiden lisäksi löytyy vaikka kuinka paljon muutakin, mutta eiköhän pointti mennyt jo läpi. Kaupungilla on siis monen monta rautaa tulessa ja ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että taustalla on ihan vilpitön halu tehdä parasta mahdollista kaupunkia. Ja okei, tiedän kyllä ongelmiakin olevan, mutta silti.

Joten yritä sitten tässä löytää energiaa iltaisin ja viikonloppuisin kirjoittaa ”saarnankaltaisia valitusvirsiä ajankohtaisista asioista”, kun pääset arkisin tekemään asioita, jotka omalla pienellä panoksellaan yrittävät vähentää maailmasta syitä valittaa.




0 kommenttia:

Lähetä kommentti