Suomesta puhutaan aina yhtenä maailman vähiten korruptoituneista valtioista. Toki meillä on omat maan tapamme ja niitä
ylläpitävät hyväveli-kerhot. Kaiken kaikkiaan kuitenkin korruptiota Suomessa on
niin vähän, että olemme ansainneet paikkamme vertailujen kärjessä. Minulle
itselleni ”korruptio” on tarkoittanut sanana eriarvoista kohtelua, sitä kun
tullimiehelle antaa setelin jotta tämä päästää maahan tai poliisille munkin,
jotta jää sakotta. En oikeastaan edes tiennyt mitä on kunnollinen
rakenteellinen korruptio ennen kuin tulin Indonesiaan, mutta tässä hiljalleen
on ilmiön sisältö tullut suhteellisen selväksi: rakenteellinen korruptio yltää kaikkialle yhteiskunnassa.
Ruohonjuuritasolla korruptio on virkamiesten, poliisien tai muiden, lahjomista tai suoraa lahjusten pyytämistä. Kuulin toimittajatutulta tarinan miten se käytännössä ilmenee hänen kohdallaan. Mikäli hän joutuu liikennepoliisin pysäyttämäksi, poliisi yleensä antaa vaihtoehdoksi rikkeen korvaamiselle mahdollisuuden tulla oikeustalolle maksamaan sakot tai maksaa ne heti käteisellä poliisille itselleen. Tuttuni valitsee tällöin jälkimmäisen vaihtoehdon ja sanoo, ettei voi tulla arkena oikeusistuntoon, sillä toimittajantyö on liian hektistä. Tämän kuultuaan poliisi kysyy todistetta pressistatuksesta, jonka hän esittää pressikortilla. Käytännössä tämän jälkeen poliisi aina sanoo tekevänsä poikkeuksen ja päästävänsä hänet varoituksella jatkamaan matkaansa.
Oliko mitään rikettä oikeasti olemassa vai ei? Ehkä oli, ehkä ei. Oikeusjärjestelmä on kaikkiaan hyvin korruptoitunut. Mikäli täällä joutuu oikeuden eteen, voi olettaa joutuvansa maksamaan kaikissa väleissä kaikille tahoille lahjuksia. Tuomareille, lakimiehille, vartijoille, vangeille, poliiseille, kaikille. Tuomioiden pituudet määrittyvät lahjusten kokojen mukaan. Pahin tilanne on ehdottomasti länsimaalaisille, sillä ulkomaiden kansalaisten oikeudenkäynnit ovat useimmiten korkeamman profiilin tapahtumia kuin tavallisten indonesialaisten. Länsimaalaisen tuomitseminen esimerkiksi huumerikoksesta maksimituomioon, kuolemaan, on aina esimerkkitapaus. Ja mikäli jostain syystä oikeus haluaa esittää olevansa kova rikkeidentekijöitä kohtaan, valitaan esimerkiksi länsimaalainen vaikka hän olisi 56-vuotias isoäiti. Rakenteellinen korruptio tässä mielessä osittain suojelee paikallisia.
Työelämä ei tietenkään myöskään ole vailla korruptiota. Aloitetaan vaikka työnhausta hotelli- ja ravintola-alalta: Eräs puolituttu kertoi tuntevansa erään suuren kansainvälisen hotelliketjun aluejohtajan, ja voisi saada tältä hyvän työtehtävän ja hyvän aseman, mikäli suostuisi makaamaan tämän kanssa. Noh, minä tietty tarkkana poikana kysyin, että mistäs hän siitä niin varma oli? Kuulemma siksi, koska tämä tarjous oli tehty suoraan päin naamaa, paperien ollessa jo esillä. Rekrytointiprosessin loppuvaiheessa voi tuleva työntekijä olla aika varma, että työnantaja pyrkii selvittämään miten hyötyä tilanteesta – rahallisesti tai jotenkin muuten. Työikäisiä on paljon ja päteviä halukkaita kyllä riittää.
Ruohonjuuritasolla korruptio on virkamiesten, poliisien tai muiden, lahjomista tai suoraa lahjusten pyytämistä. Kuulin toimittajatutulta tarinan miten se käytännössä ilmenee hänen kohdallaan. Mikäli hän joutuu liikennepoliisin pysäyttämäksi, poliisi yleensä antaa vaihtoehdoksi rikkeen korvaamiselle mahdollisuuden tulla oikeustalolle maksamaan sakot tai maksaa ne heti käteisellä poliisille itselleen. Tuttuni valitsee tällöin jälkimmäisen vaihtoehdon ja sanoo, ettei voi tulla arkena oikeusistuntoon, sillä toimittajantyö on liian hektistä. Tämän kuultuaan poliisi kysyy todistetta pressistatuksesta, jonka hän esittää pressikortilla. Käytännössä tämän jälkeen poliisi aina sanoo tekevänsä poikkeuksen ja päästävänsä hänet varoituksella jatkamaan matkaansa.
Oliko mitään rikettä oikeasti olemassa vai ei? Ehkä oli, ehkä ei. Oikeusjärjestelmä on kaikkiaan hyvin korruptoitunut. Mikäli täällä joutuu oikeuden eteen, voi olettaa joutuvansa maksamaan kaikissa väleissä kaikille tahoille lahjuksia. Tuomareille, lakimiehille, vartijoille, vangeille, poliiseille, kaikille. Tuomioiden pituudet määrittyvät lahjusten kokojen mukaan. Pahin tilanne on ehdottomasti länsimaalaisille, sillä ulkomaiden kansalaisten oikeudenkäynnit ovat useimmiten korkeamman profiilin tapahtumia kuin tavallisten indonesialaisten. Länsimaalaisen tuomitseminen esimerkiksi huumerikoksesta maksimituomioon, kuolemaan, on aina esimerkkitapaus. Ja mikäli jostain syystä oikeus haluaa esittää olevansa kova rikkeidentekijöitä kohtaan, valitaan esimerkiksi länsimaalainen vaikka hän olisi 56-vuotias isoäiti. Rakenteellinen korruptio tässä mielessä osittain suojelee paikallisia.
Työelämä ei tietenkään myöskään ole vailla korruptiota. Aloitetaan vaikka työnhausta hotelli- ja ravintola-alalta: Eräs puolituttu kertoi tuntevansa erään suuren kansainvälisen hotelliketjun aluejohtajan, ja voisi saada tältä hyvän työtehtävän ja hyvän aseman, mikäli suostuisi makaamaan tämän kanssa. Noh, minä tietty tarkkana poikana kysyin, että mistäs hän siitä niin varma oli? Kuulemma siksi, koska tämä tarjous oli tehty suoraan päin naamaa, paperien ollessa jo esillä. Rekrytointiprosessin loppuvaiheessa voi tuleva työntekijä olla aika varma, että työnantaja pyrkii selvittämään miten hyötyä tilanteesta – rahallisesti tai jotenkin muuten. Työikäisiä on paljon ja päteviä halukkaita kyllä riittää.
Työelämä on rakenteellisen korruption kyllästämä muutenkin,
kuin tällaisen ”istu tyttö syliin niin katotaan mitäs töitä sulle keksittäis”
asenteen vuoksi. On hyvin tavallista että ylennyksistä maksetaan. Mikäli joku
on siirtymässä toisiin, ylemmän tason tehtäviin, saa hän yleensä valita
seuraajansa. Tällöin on tavallista että seuraajakandidaatti ei suinkaan ole se
kaikkein pätevin tyyppi, vaan hän jonka lahjus sattui olemaan suurin. Kutsutaan
sitä sitten jäähyväislahjaksi tai miksi ikinä, hävytöntä rakenteiden
korruptiota tämä kuitenkin on.
Tästä tietty johtuu se, että huipuille tuntuu kiipeävän
varakkaimpia henkilöitä, eikä niitä fiksuimpia. Mietin sitä usein, kun tapaan
etenkin vanhemman polven indonesialaisia erilaisten instanssien johtohahmoja. Miten he ovat tehtäväänsä päätyneet? Ovatko he pätevimpiä supertähtiä, vai
rikkaiden perheiden vesoja, joilla sattui olemaan kontaktit kohdallaan ja
taskuissa hopeaa? Minulle on useampi tyyppi epävirallisesti todennut korruption
olevan pahinta juuri huipulla.
Osa kuulemistani väitteistä ovat jopa aika villejä, joten
niitä ei voi ihan sellaisinaan uskoa. Osittain niissä varmaan jokin totuuden
siemenkin on. Esimerkiksi tulevat presidentinvaalit: Kuulemma Indonesiassa on
mahdotonta voittaa presidentinvaaleja täysin rehellisesti. Kaikissa
kampanjoissa on kaksi puolta: julkinen, suurissa kaupungeissa käytävä moderni
vaalikamppailu jota länsimedia seuraa ja harvaanasuttujen maaseutujen
vanhanmallinen kampanja. Kaupungeissa äänistä taistellaan hyvin suurieleisillä
kampanjoilla, jotka nykyään ovat muodissa kaikkialla. Maaseudulla kuitenkin
kuulemma edelleen on tapana ostaa äänet. Ehdokkaiden edustajat kiertelevät
kylästä kylään jakamassa rahaa tai siemeniä tai mitä ikinä nyt sattuu olemaan
varastoissa. Vaalipäivänä sitten odotetaan kylän äänestävän ”oikein”.
Suoraa lahjusten ottamista on kautta maan historian
harrastettu korkeimmalla huipulla paljon. Maahan tulevien yritysten on pitänyt
olla valmiita hyväksymään voitelurahojen kuluminen heti tarjouskilpailun
alusta, siihen pisteeseen kuin itse toiminta alkaa. Perinteisesti maahan ei ole
edes ulkomainen yritys päässyt, mikäli päättäjiä ei oltu lahjottu. Indonesian
lainsäädäntö mahdollisti lahjomisen kätevästi, rajoittamalla ulkomaiset
omistukset maassa noin 50% tasolle, jolloin tarvittiin joko paikallisia yhteistyökumppaneita
tai erityislupia valtiolta. Ja taas kuluu rahaa jokaisen tahon voiteluun…
Korruptionvastaiseen taisteluun on kuitenkin herätty.
Korruption vastainen poliisi (Korruption kitkemis komissio – KPK) on
allekirjoittaneen mielestä tämän maan siistein ryhmittymä. Sellainen Elliot
Nessin lahjomattomien kaltainen ryhmä joka ei pyri nappaamaan Al Caponea vaan
kitkemään maasta korruption. Täytyykin sanoa, että käärmeen pään katkaisussa
KPK vaikuttaa olevan todella tehokas ja voimakas taho. Oletusarvoisesti maan
sisältä kasatun joukkion voisi luulla olevan vain samaa virkamiesporukkaa uusissa
puvuissa. Nähtävästi kuitenkin KPK toimii tehokkaasti.
Pakko ottaa tämä esimerkki, kun se on niin mehukas:
Indonesiassa on tuontilihalle kovat tullausmaksut. Sillä pyritään turvaamaan
kotimainen tuotanto. 29.1.2013
Indonesian parlamentin neljänneksi suurimman puolueen, maltillisen islamistisen
PKS: puheenjohtajan Luthfi Hasan Ishaaqin avustaja Ahmad Fathanah jäi KPK:n
haaviin operaatiossa, jossa poliisi iski yöllä avustajan hotellihuoneeseen.
Huoneesta löytyi viiden vaimon aviomies Fathanah, 20-vuotias opiskelijanainen –
molemmat tietenkin alasti – sekä 103 000$ edestä Indonesian rupioita (eli hillitön
kasa). Rahat oli tutkimusten mukaan lähtöisin
Indoguna Utama nimiseltä yritykseltä, joka yritti voittaa maatalousministeriön
tarjouskilpailun tuontilihalle. PKS-puolueen jäsen Suswono sattumalta johtaa
maatalousministeriötä, joten KPK käytännössä todisti tällä iskulla puolueen
olevan suhteellisen korruptoitunut ylhäältä käsin. Puheenjohtaja Ishaaq
pidätettiin myöhemmin ja hän sai kunnian olla ensimmäinen virassa oleva
poliittisen puolueen johtaja, joka pidätettiin rikoksesta epäiltynä. PKS nousi
parlamenttiin aikoinaan juurikin korruptiota vastustavana ”uuden aallon”
puolueena ja sen nimi kääntyy englanniksi kätevästi muotoon ”Prosperous
Justice Party”. You can't make this stuff up!
KPK on tehokas, mutta vain yksi organisaatio. Se on luotu
tuhoamaan korkean tason korruptio, eikä se edes tutki pienten summien
korruptiota. En nyt muista mikä on minimisumma, jonka epäillään saatavan
hyödyksi ennen kuin KPK toimii, mutta se on käytännössä kuitenkin niin suuri,
ettei arkipäivän rakenteelliseen korruptioon KPK:lla ole mitään mahdollisuutta
puuttua. Komissio on lisäksi aika pieni ja se toimii pienellä rahoituksella,
joten minimisumman määrittäminen selkeyttää sen toimintaa. Sääli tietty
arkipäivää eläville tavallisille ihmisille, joiden elämää KPK ei paranna kuin
korkeintaan välillisesti ja parhaimmillaankin hyvin hitaasti.
Mutta on tunnelin päässä valoakin. Indonesia on nuori valtio
ikäjakaumaltaan: 27,5 vuotta on keskiverto indonesialaisen ikä. Nuori polvi
puskee myös politiikkaan ja heillä on erittäin suuri tarve tehdä selkeä pesäero
maan tapaan. Transparency International sijoitti Indonesian 174 valtion
vertailussa sijalle 118 korruptiossa, samalla kun Suomi majaili sijalla 1.
Tästähän tietty olettaisi Suomen olevan avoimempi, rehellisempi ja paremmin
valvottu kuin Indonesia? Noh, samalla kun Suomessa käydään keskustelua siitä,
pitäisikö valiokuntien kokoukset olla julkisia, me suomalaiset täällä
Indonesiassa pääsimme näkemään mitä on todellinen 100% avoimuus päätöksenteossa.
Tätä:
Me menimme vierailulle Jakartan varakuvernöörin luo. Kyseessä
oli follow-up tapaaminen kuvernöörin itsensä kanssa käydyn tapaamisen jälkeen,
jossa oletimme puhuttavan käytännön asioista: mitäs tehdään nyt seuraavaksi,
jne. Näimmehän me kaikki tuon kameran, mutta täytyypä sanoa, ettei kyllä kukaan
uskottu että he kuvaavat koko session ja iskevät sen vapaasti katsottavaksi Youtubeen.
Mulla oli lisäksi kauhea flunssa ja kurja olla. Hieman oli maailman vähiten
korruptoituneen maan edustajilla ihmettelemistä indonesialaisen avoimuuden
kanssa, mutta kyllähän sen ymmärtää kun tajuaa kuinka tärkeää nuoren polven
poliitikoille on todistaa etteivät he ole korruptoituneita. Eipä sitä enää
paremmin voi todistaa.
Enpä muuten panisi pahakseni jos tästä otettaisiin mallia
muuallakin, vaikkapa eräässä Aurajoen varrella sijaitsevassa entisessä
pääkaupungissa. Täällä rakenteellisen korruption keskellä ollaan näin avoimia,
mites teillä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti