Kunnallisvaalien ennakkoäänestys on alkanut, jee! Mistä tämän
huomaa parhaiten? No Hesarista tietenkin! Lehti oli tänään täynnä
vaalimainoksia. Analysoidaanpa vähän, annetaan pisteitä kokonaisuudesta ja
luovutetaan ehdokkaille ilmaista mainosta internetissä.
Ensimmäinen mainos on Kokoomuksen kokosivun mainos Helsingin
kaikista ehdokkaista sivulla A7. Otsikkona on ”Suomen uudistajia Helsingistä –
Toivoa on nyt tarvitaan vahvaa tahtoa. Suomi kaipaa uudistusta jotta meillä
olisi hyvinvointiyhteiskunta tulevaisuudessakin. Ja uudistus onnistuu kunhan
uskallusta riittää. Peruuttamalla kun ei pääse eteenpäin. ” Kuva on tyypillinen
naamagalleria ja puolueelle lienee ollut tärkeintä olla ensimmäinen suuri
vaalimainos valtakunnan ykköslehdessä. Otsikon alaotsikko, tai ingressihän se
oikeastaan on, on harvinaisen väärin kirjoitettu. Kuka ikinä harjoittelija
kirjoittaa virkkeen: ”Toivoa on nyt tarvitaan tahtoa”, sietää saada sapiskaa.
Jännittävää myös, kuinka edellisten kunnallisvaalien
voittaja ja suurin puolue (23,5% koko maan äänistä) kehtaa vaatia
vaalimainoksessaan uudistusta. Toisaalta poliittinen muisti kattaa harvoin
neljä vuotta taaksepäin, joten Kokoomuksen mainoksen voi katsoa olevan aika
fiksu poliittinen veto. Todenmukainen se ei ole, ääni edellisten vaalien
voittajalle on ääni nykyisen kehityssuunnan jatkumiselle, mutta ei sillä ole
väliä.
3/10
A8: Kolme vaalimainosta.
Vihreiden Mari Puoskarin mainos, jossa hän mainostaa
olevansa ”Kestävän talouden insinööri”. Puoskari tosiaan on Vihreiden ehdokas,
mutta painojäljestä ja kuvan liukuvärjäyksestä johtuen, puoluekantaa on vaikea
erottaa nopealla silmäyksellä kuvasta. Miksiköhän? Sentään mainoksena se on
poikkeava värimaailmaltaan.
4/10
SDP:n Jorma ja Tapio Bergholmin yhteinen vaalimainos
Järvenpäähän ja Helsinkiin. ”Päättäväinen, pätevä Bergholm”. Aika Klassista
vaalisuttua, jossa naama on lähinnä näytillä, eikä henkilöistä saa mitään
selville.
2/10
Kokoomuksen Lasse Männistön mainos. ”Tekemällä todeksi”.
Männistön mainos on puolet isompi kuin kaksi muuta mainosta ja siinä on enemmän
tekstiä.
”Helsinki kaipaa rohkeutta ja asennetta. Kasvuyrittäjyyden nousuun on vastattava. Asuntopula pitää
ratkaista kaavoituksella ja rakentamisella. Mahdollistamalla ravintolapäivät,
lumilautailunäytökset ja konsertit, saamme Helsinkiin lisää elämänmenoa. Eniten Helsinki kaipaa kuitenkin muutoksen tekijöitä,
päättäjiä jota tekevät. Puhujat vai tekijät? Sinä valitset.”
Mainos on sinällään aika hyvä, sillä siinä mainitaan
konkreettisia asioita, joihin on mahdollista valtuustossa vaikuttaa. En täysin
ymmärrä mitä on ”kasvuyrittäjyyden nousuun vastaaminen”, sillä varmaan lähinnä
kalastellaan pienyrittäjien ääniä. Ihan OK slogani, mutta minua se ei kosketa.
Lopun: ”Helsinki kaipaa muutoksen tekijöitä” –osuus on vähän kökkö. Kokoomus on
suurin puolue Helsingissä, ja on ollut sitä jo vuosikausia. Nopean googlailun
jälkeen sanoisin että ainakin vuodesta 2000 lähtien puolue on ollut kaupungin
suurin, joten varsinainen muutoksen airut se ei kyllä ole. Pieni graafinen
hahmo mainoksen alanurkassa on typerä ja lapsellinen.
7/10
A10: Kaksi vaalimainosta.
Vihreiden Eki Nikulaisen mainos: ”Eki Nikulainen esittää”.
Nikulaisen mainos on aika tekstipainotteinen ja suhteellisen iso. Siinä on
neljä slogania: ”Terveempi, Vihreämpi, Avoimempi, Hauskempi”. Sekä tekstipätkä:
”Tasa-arvo on
terveyttä. Yksi pallo riittää. Loikka avoimuuteen, läpinäkyvään valmisteluun.
Helsinki urbaanin yhteisöllisyyden edelläkävijäksi. Helsinki sosiaalisen
innovoinnin maailman pääkaupungiksi. Tunne naapurisi nimeltä – ja muuta
hauskaa.”
Mitähäh? Hauskempi Helsinki? Yksi pallo riittää? Mitä ihmettä
tässä mainostetaan? Eki Nikulaisen vaalimainos tanssii dadan rajalla ja ellei
se olisi takuulla ollut aivan poskettoman kallis, sanoisin että mies heittää
tässä vitsiä. Nettisivuilla käynti paljasti miehen joksikin yrityskonsultiksi,
jolla varmasti on kyky tehdä livenä parempi vaikutus kuin mainoksessaan.
Nikulaisen olisi kannattanut luetuttaa mainoksensa jollakin, joka ei ole hänen
kampanjassaan mukana, sillä vaaliteesit eivät kyllä auenneet tämän mainoksen
kautta. Männistön mainokseen verrattuna tämä oli suorastaan umpisurkea.
Bonuksena mainittakoon kulmassa oleva QR-koodi. Innovatiivista, kieltämättä.
4/10
Vihreiden Ville Ylikahrin mainos: ”Vihreän kaupungin
rakentaja”. Naamamainos, ei sisältöä.
2/10
Mainitaanpa yksi asia ennen kun jatkan. Tiedän Vihreiden
yhden kärkiteeseistä olevan näissä vaaleissa ”Avoimempi”. Se tulee esiintymään
useaan kertaan näissä mainoksissa ja se ärsyttää minua. Avoimempi kuin mikä?
Avoimempi kuin entinen toimintamalli? Avoimempi kuin entinen Vihreä liike?
Avoimempi kuin SDP? Miksi ei saman tien haluta olla ”Avoin”, tai jopa ”Kaikista
avoin”? Komparatiivin käyttö vaalimainoksessa on typerää ja ärsyttävää, sillä
se jättää aina pohtimaan vaihtoehtoja. Noh, palataan aiheeseen jahka aika on.
A14: Yhdeksän vaalimainosta.
Kokoomuksen Jaana Pelkosen mainos: ”Helsinkiläisten
parhaaksi”. Aika klassinen naamamainos tämäkin, tosin mainittavaa on, että
kuten Mari Puoskarin mainoksessa aikaisemmin, on Pelkosen mainoksessa puolueen
nimi kirjoitettu epäselvästi. Vaaleampi taustaväri vaihtuu tummempaan juuri
siinä vaiheessa tekstiä kun puoluekanta kirjoitetaan. En ymmärrä miksi. Pelkosen
kuva näyttää muutenkin jokseenkin photoshopatulta – mielikuva, joka voimistuu
taustan ja henkilökuvan selkeän eron myötä. Kuvan luonnottomuus voi johtua
painojäljestä ja sovittamisesta tilaan.
3/10
Kokoomuksen Juha Hakolan ja Lea Saukkosen mainos: ”Turvallisuutta
luotettavuutta ja kokemusta”. Mainoksessa ehdokkaat lupaavat jatkaa työtään kaupunginvaltuutettuina
Helsinkiläisten hyväksi. Naamamainos tämäkin, mutta tykkään tästä enemmän kuin
aikaisemmista. Ensinnäkin siinä ei luvata muutosta tai uusia tuulia, sekä
näkyvillä on ensimmäistä kertaa tässä lehdessä puolueen vanha ruiskukka.
Mainoksena sellainen Ilkkakanervamainen: ”The man you know.”
5/10
Keskustan Timo Laanisen mainos: ”Joskus kärkevä. Aina
järkevä.” Naamamainos, mutta Männistön ohella yksi kauneimmista mainoksista
tähän mennessä. Slogan on tyhmä ja vetoaa ehkä ihmisiin jotka haluavat esitellä
riimejään häissä muka runoina.
5/10
Espoon Vihreiden mainos: ”Avoimempi Espoo”. Ehdokkaina
naamagalleriaan on päässyt Johanna Karimäki, Merva Mikkola, Risto Nevanlinna ja
Päivi Salli. Avoimempi kuin mikä? Avoimempi kuin Helsinki? Avoimempi kuin
ennen? Yäk, yäk, yäk. Leijuvat rintakuvatkin näyttävät pronssipatsailta
pöydällä.
2/10
RKP:N mainos: ”Anna arvo äänellesi”. Mainoksessa ei
oikeastaan mainosteta ketään, vaan mainitaan vaan mahdollisuus tulla tapaamaan ”puheenjohtajamme
ja kunnallisvaaliehdokkaita”. Mainos on aika suuri ja poikkeava muista. Siinä
on keltainen huomioväri taustalla ja suuri Carl Haglund edessä näyttämässä
luotettavalta. Rohkea veto RKP:ltä olla nimeämättä mainoksessaan suhteellisen
tuntematonta puheenjohtajaansa. Myös positiivista mainoksessa on neljän
tapahtuman nimeäminen erikseen. Se antaa mainokselle sisältöä. En kylläkään
käsitä, mitä se arvo on, jota tämän mainoksen mukaan pitäisi äänelleen antaa?
Suomenruotsalaisuus? Luotto Carl Haglundiin?
7/10
(edit. hyvinpä minäkin Haglundin tunnen kun aluksi nimesin hänet uudelleen nimellä Caj)
Vihreiden Leo Straniuksen mainos: ”Tulevien sukupolvien
Helsinki”. Naamamainos, jossa on piirros fillarista ja kuva ehdokkaasta.
3/10
Keskustan Laura Kolben mainos: ”Rakkaudesta Helsinkiin!”
Kolbe mainos on naamamainos, mutta se on aika kiva sellainen. Tekstinä lukee: ”Kaupunkikulttuurin,
koulutuksen, kirjastojen ja mikroyrittäjyyden puolestapuhuja.” Puoluekanta on
kirjoitettu mainokseen niin pienellä ja ohuin kirjaimin, kuin se suinkaan on
mahdollista. Eikö Helsingissä kannata olla Keskustalainen vai?
6/10
Kokoomuksen mainos, jossa lukee vain etunimiä ja numeroita. Liisa,
Heidi, Johanna ja Anneli ovat lehdessä valkoisella tekstillä, mustalla
taustalla, numeroidensa kera. Ei mitään muuta sisältöä. Alla lukee Kokoomus,
Helsinki ja maksajana on merkitty Pääkaupungin Kokoomusnaiset Ry. On kiskalla
kyllä liikaa rahaa jos pystyy näin umpisurkean, ei-mitään kertovan mainoksen
laittamaan lehteen ennakkoäänestyksen alkupäivänä. Hyi, yäk, ällö, nyt ämpäri
ja äkkiä!
0,5/10
Kokoomuksen Matti Niirasen mainos: ”Vastuuta ja välittämistä”.
Niirasen mainos on naamamainos ja mustavalkoinen sellainen. Mainoksessa on
sentään mainittu paikkoja joissa ehdokkaan voi yhyttää. Vähän kun olisi ollut
värejä ja mainoksessa olisi lukenut maksaneen tahon nimi, olisi tämä saattanut
päästä hyvinkin korkealle rankingissani.
4/10
Keskustan Marjukka Vainio-Rossin mainos: ”Vararehtori
Kalliossa Perheenäiti Töölössä” Tekstiosio on ihan huttua: ”Toimiva ja
moniarvoinen kaupunki tekee arjestakin elämisen arvoisen. Se tarjoaa kaikille
vapauksia ja pitää huolen heikommista.” Toimiva ja moniarvoinen kaupunki vai? Kaupunki
on jo nyt moniarvoinen, sitä ei voi kiistää. Tästä sloganista tulee lähinnä
sellainen olo, kuin mitään konkreettista ei haluttaisi sanoa, vaan ainoastaan
pyritään kosiskelemaan monikulttuurisuuden kannattajia. Tosin omassa
laveudessaan mainos oikeastaan voi tarkoittaa mitä vaan. Ehkä moniarvoisuus on
viittaus Keskustalaisuuteen kaupungissa? Ehkä maahanmuuttajiin? Ehkä johonkin
muuhun? Noh, sentään mainos on aika kaunis. Mutta miksi puoluekanta on jälleen
pienellä piilossa nurkassa?
3/10
A15: Seitsemän vaalimainosta.
Vihreiden Kirsikka Moringin mainos: ”Taide luo työtä ja toivoa.” Naamamainos.
Maksajan nimi puuttuu.
2/10
Kokoomuksen mainos, jossa lukee vain sukunimiä ja numeroita.
Mikä tämä vitsi oikein on?!?!? Miksi Kokoomus mainostaa näin? Tässä mainoksessa
on edellisen sivun naisten etunimien sukunimet (Halme, Ruhala, Sydänmaa,
Vuoristo-Salonen), enkä voi kuin ihmetellä sitä loputonta kassaa joka
mahdollistaa näin typerän mainoskampanjan! Kuka näitä muka oikein huomaa
samoiksi mainoksiksi? Ehkä joku joka kirjoittaa niistä blogiinsa, eipä paljon
muut. Hyi, hyi, hyi.
0,5/10
Kokoomuksen Sirpa Norvion mainos, josta on vaikea nostaa
esiin pääteesiä. Koko mainos on tehty
näyttämään naistenlehden kannelta, erilaisina fontteineen ja sloganeineen. Se
on sinällään aika vetoava erilaisuudessaan, mutta koska en saa mitään kiksejä
naistenlehdistä, se lähinnä ärsyttää minua. Tosin, samaan hengenvetoon on
todettava, mainoksen kenties kiinnittävän kohdeyleisön huomion paremmin kuin
muut aukeaman vaalimainokset. Pointsit siitä. Yksi slogan on ”Mitäs jos
ryhtyisit yrittäjäksi?” Jaa minä? Ei kiitos, sitä mahdollisuutta tarjottiin jo.
7/10
Kokoomuksen Jan Vapaavuoren mainos: ”Helsinkiläisten hyväksi.”
Naamamainos, jota voisi verrata Pelkosen mainokseen. Ilmekin on melko sama.
Tosin Vapaavuorella on graafinen tausta ja kasvoissa aavistus vähemmän fotaria,
joten annetaan yksi piste enemmän.
4/10
RKP:n Nils Torvaldsin mainos ”Tarvitsen enemmän aikaa kuin
uskoinkaan. Neljä lisävuotta auttaa.” Hyi, yäk mikä slogan. ”En saanut aikaan
mitään mutta kyllä nyt varmasti saan jos minut valitaan uudelleen.” Kamalaa
Nils. Kuva on ihan OK ja perus naamamainokseksi tämä menee.
3/10
Espoon Vihreiden vaalimainos: ”Avoimempi Espoo”. Kuvissa
tällä kertaa Inka Hopsu, Janne Koskenniemi, Marjo Matikka, Maisa Siirala ja
Teresia Volotinen. Yhtä huono kuin edellinenkin Espoon Vihreiden mainos.
2/10
Pakilan Kokoomuksen mainos: ”Pro Pakila”. Matti Enroth, Ari
Järvinen ja Tapio Klementti ovat saaneet tällaisen alajärjestön kautta kuvansa
lehteen. Kuvassa sentään värit ja ruiskukka. Naamamainos kolmella hengellä.
3/10
Vihreiden Tiina Elon, Susanna Rahkosen ja Sirpa Hertellin
mainos: ”Rohkeasti vihreämmän Espoon puolesta!” Naamamainos, joka ei ole yhtä
hirvittävä kuin Espoon Vihreiden mainokset.
3/10
B4: Kaksi mainosta.
Kokoomuksen Aura Sallan mainos: ”Eurooppalainen Helsinki”.
Mainos on naamamainos, mutta maksajana lukee Eurooppalainen Helsinki Ry. Ehdokkaalla
siis joko on yhteyksiä Eurooppalainen Suomi ry:n kanssa tai hän haluaa
identifioitua sen kanssa? Kysyin piruuttani sähköpostitse asiaa Eurooppalainen
Suomi ry:ltä, josta vastattiin, ettei Sallalla ole mitään tekemistä
Eurooppalainen Suomi ry:n kanssa. Kosiskelua ja vääriä mielleyhtymiä. Ärsyttää
1/10
SDP:n Pentti Arajärven mainos: ”Rakkaudesta kotikaupunkiin
ja ihmisiin.” Arajärven kuva on graafinen ja siinä on mainittuna tilaisuuksia
joista ehdokkaan löytää. Ilme on vähän ruma, mutta informatiivisuudessaan se
ylittää selkeästi tavalliset naamakuvat.
4/10
SDP:n Päivi Lipposen mainos: ”Tulevaisuus tehdään
luokkahuoneessa”. Slogan on erotettu
lainausmerkeillä, jotta mielikuvaa ehdokkaan omista sanomisista voidaan
korostaa.
3/10.
B9: Kaksi vaalimainosta.
Kokoomuksen Ulla-Marja Urhon mainos: ”Haluan”. Tämän
haluamisen ilmoittamisen jälkeen seuraa piiitkä selostus haluttavista asioista.
Vaalimainoksena se on oikeastaan ihan jees, siinä ilmoitetaan konkreettisia
asioita ja ehdokkaan kuva ja naama ovat hyvin esillä. Vähän niin kuin Männistön
mainos, mutta rumempi (tai asiallisempi, riippuu kai katsojasta).
6/10
Keskustan Martti Huhtamäen mainos: ”Paluu Helsingin
valtuustoon”. Naamamainos, jossa Huhtamäki ilmoittaa jatkavansa työtä
bioenergian, Guggenheim-museon ja Malmin kentän puolesta. Vähän aina ärsyttää
kun poliitikot yrittävät herättää henkiin kuopattuja tai päätettyjä asioita.
Ovat ne sitten Toriparkki tai Guggenheim. Mutta sentään mainoksessa lukee vähän
edes agendaa. Ja Keskustan logo on hyvin näkyvillä.
4/10
C3: Yksi vaalimainos.
SDP:n Eero Heinäluoman mainos: ”Vaikuttaminen alkaa läheltä.”
Kulttuurisivuilla Heinäluoman mainos!?!? Mitä ihmettä? Kuvassa Heinäluoma on
silmälasit kädessään, ikään kuin hän olisi hetkeksi lopettanut älykkäät
toimensa ja jäänyt katsomaan kuvaajaa. Ihan hauska oikeastaan, muttei erikoinen.
3/10
C4: Kolme vaalimainosta.
Perussuomalaisten Matti Kopran mainos ilman slogania. ”Vanhaan
jotain uutta – Perussuomalaisuutta! Sinivalkoista asialinjaa ja vastuuta
ihmisistä. Meille kaikille kuuluu oikeus asumiseen, terveydenhuoltoon, työhön
sekä turvallisuuteen.” Yleismaailmallisuudessaan puuduttava teksti jossa on
tyhmä riimi alussa. ”Meille kuuluu oikeus” No totta kai se kuuluu! Noh, ehkä
olennaisinta tekstissä on se, että siinä mainitaan perusarvoja ja se on
mielipidesivulla. Hyvin sijoitettu mainos jolla takuulla miellytetään
kannattajia.
5/10
Kokoomuksen Jarmo Niemisen mainos: ”Tekoja Elävän Stadin,
paremman hallinnon ja luonnon puolesta”. Naamamainos, mutta mielipidesivulla.
4/10
Kokoomuksen Terhi Koulumiehen mainos ilman slogania. ”Kaupungin
täytyy pitää huolta ihmisistä ja ympäristöstä, eikä rakentaa monumentteja. Kun
rahaa on vähän, on peruspalvelut kuten sosiaali- ja terveydenhuolto asetettava
etusijalle.” Oikeastaan aika hyvä mainos, vaikkakin kuva on haalea ja mainos
pieni.
7/10
C6: Kaksi mainosta.
Kokoomuksen Pekka Mattilan mainos: ”Metropolia ilman ruuhkia.”
Hyi kamala miten photoshopatun näköinen naamamainos! Aivan järkyttävän kammottava mainos, kaikessa värimaailmassaan!
2/10
Kokoomuksen Laura Rissasen mainos: ”Arkivihreä
kaupunkilainen” Aina vähän ärsyttää kun ehdokkaat kosiskelevat toisten
puolueiden äänestäjiä, mutta se on politiikassa sallittua. Lisäksi tekstiäkin
löytyy: ”Lisää raiteita, parempaa asumista, päiväkodit ja koulut lähelle.
Taidetta arkeen ja kirjastot kukoistamaan!” Kuvaa ei ole käsitelty miksikään
hirviöksi ja muutenkin mainoksena huomattavasti miellyttävämpi kuin yläpuolelta
löytynyt Mattilan purkka-ällötys.
8/10
Että sellaista sai tänään aamukahvin kanssa lueskella. Yksikään
vaalimainos ei ollut täydellinen, mutta kyllä nämä tässä vuosien saatossa ovat
kehittyneet paremmiksi. Tyhjää sananhelinää on vähemmän ja pelkkiä
naamakuviakaan ei näe enää mitenkään liikaa. Kokoomus ja Vihreät olivat
selkeästi aktiivisimmat mainostajat.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti