17.10.2012

Hesarin vaalimainokset 17.10.2012

Kunnallisvaalien ennakkoäänestys on alkanut, jee! Mistä tämän huomaa parhaiten? No Hesarista tietenkin! Lehti oli tänään täynnä vaalimainoksia. Analysoidaanpa vähän, annetaan pisteitä kokonaisuudesta ja luovutetaan ehdokkaille ilmaista mainosta internetissä.


Ensimmäinen mainos on Kokoomuksen kokosivun mainos Helsingin kaikista ehdokkaista sivulla A7. Otsikkona on ”Suomen uudistajia Helsingistä – Toivoa on nyt tarvitaan vahvaa tahtoa. Suomi kaipaa uudistusta jotta meillä olisi hyvinvointiyhteiskunta tulevaisuudessakin. Ja uudistus onnistuu kunhan uskallusta riittää. Peruuttamalla kun ei pääse eteenpäin. ” Kuva on tyypillinen naamagalleria ja puolueelle lienee ollut tärkeintä olla ensimmäinen suuri vaalimainos valtakunnan ykköslehdessä. Otsikon alaotsikko, tai ingressihän se oikeastaan on, on harvinaisen väärin kirjoitettu. Kuka ikinä harjoittelija kirjoittaa virkkeen: ”Toivoa on nyt tarvitaan tahtoa”, sietää saada sapiskaa.

Jännittävää myös, kuinka edellisten kunnallisvaalien voittaja ja suurin puolue (23,5% koko maan äänistä) kehtaa vaatia vaalimainoksessaan uudistusta. Toisaalta poliittinen muisti kattaa harvoin neljä vuotta taaksepäin, joten Kokoomuksen mainoksen voi katsoa olevan aika fiksu poliittinen veto. Todenmukainen se ei ole, ääni edellisten vaalien voittajalle on ääni nykyisen kehityssuunnan jatkumiselle, mutta ei sillä ole väliä.
3/10

A8: Kolme vaalimainosta.

Vihreiden Mari Puoskarin mainos, jossa hän mainostaa olevansa ”Kestävän talouden insinööri”. Puoskari tosiaan on Vihreiden ehdokas, mutta painojäljestä ja kuvan liukuvärjäyksestä johtuen, puoluekantaa on vaikea erottaa nopealla silmäyksellä kuvasta. Miksiköhän? Sentään mainoksena se on poikkeava värimaailmaltaan.
4/10

SDP:n Jorma ja Tapio Bergholmin yhteinen vaalimainos Järvenpäähän ja Helsinkiin. ”Päättäväinen, pätevä Bergholm”. Aika Klassista vaalisuttua, jossa naama on lähinnä näytillä, eikä henkilöistä saa mitään selville.
2/10

Kokoomuksen Lasse Männistön mainos. ”Tekemällä todeksi”. Männistön mainos on puolet isompi kuin kaksi muuta mainosta ja siinä on enemmän tekstiä.

”Helsinki kaipaa rohkeutta ja asennetta. Kasvuyrittäjyyden nousuun on vastattava. Asuntopula pitää ratkaista kaavoituksella ja rakentamisella. Mahdollistamalla ravintolapäivät, lumilautailunäytökset ja konsertit, saamme Helsinkiin lisää elämänmenoa. Eniten Helsinki kaipaa kuitenkin muutoksen tekijöitä, päättäjiä jota tekevät. Puhujat vai tekijät? Sinä valitset.”

Mainos on sinällään aika hyvä, sillä siinä mainitaan konkreettisia asioita, joihin on mahdollista valtuustossa vaikuttaa. En täysin ymmärrä mitä on ”kasvuyrittäjyyden nousuun vastaaminen”, sillä varmaan lähinnä kalastellaan pienyrittäjien ääniä. Ihan OK slogani, mutta minua se ei kosketa. Lopun: ”Helsinki kaipaa muutoksen tekijöitä” –osuus on vähän kökkö. Kokoomus on suurin puolue Helsingissä, ja on ollut sitä jo vuosikausia. Nopean googlailun jälkeen sanoisin että ainakin vuodesta 2000 lähtien puolue on ollut kaupungin suurin, joten varsinainen muutoksen airut se ei kyllä ole. Pieni graafinen hahmo mainoksen alanurkassa on typerä ja lapsellinen.
7/10

A10: Kaksi vaalimainosta.

Vihreiden Eki Nikulaisen mainos: ”Eki Nikulainen esittää”. Nikulaisen mainos on aika tekstipainotteinen ja suhteellisen iso. Siinä on neljä slogania: ”Terveempi, Vihreämpi, Avoimempi, Hauskempi”. Sekä tekstipätkä:

”Tasa-arvo on terveyttä. Yksi pallo riittää. Loikka avoimuuteen, läpinäkyvään valmisteluun. Helsinki urbaanin yhteisöllisyyden edelläkävijäksi. Helsinki sosiaalisen innovoinnin maailman pääkaupungiksi. Tunne naapurisi nimeltä – ja muuta hauskaa.”

Mitähäh? Hauskempi Helsinki? Yksi pallo riittää? Mitä ihmettä tässä mainostetaan? Eki Nikulaisen vaalimainos tanssii dadan rajalla ja ellei se olisi takuulla ollut aivan poskettoman kallis, sanoisin että mies heittää tässä vitsiä. Nettisivuilla käynti paljasti miehen joksikin yrityskonsultiksi, jolla varmasti on kyky tehdä livenä parempi vaikutus kuin mainoksessaan. Nikulaisen olisi kannattanut luetuttaa mainoksensa jollakin, joka ei ole hänen kampanjassaan mukana, sillä vaaliteesit eivät kyllä auenneet tämän mainoksen kautta. Männistön mainokseen verrattuna tämä oli suorastaan umpisurkea. Bonuksena mainittakoon kulmassa oleva QR-koodi. Innovatiivista, kieltämättä.
4/10

Vihreiden Ville Ylikahrin mainos: ”Vihreän kaupungin rakentaja”. Naamamainos, ei sisältöä.
2/10

Mainitaanpa yksi asia ennen kun jatkan. Tiedän Vihreiden yhden kärkiteeseistä olevan näissä vaaleissa ”Avoimempi”. Se tulee esiintymään useaan kertaan näissä mainoksissa ja se ärsyttää minua. Avoimempi kuin mikä? Avoimempi kuin entinen toimintamalli? Avoimempi kuin entinen Vihreä liike? Avoimempi kuin SDP? Miksi ei saman tien haluta olla ”Avoin”, tai jopa ”Kaikista avoin”? Komparatiivin käyttö vaalimainoksessa on typerää ja ärsyttävää, sillä se jättää aina pohtimaan vaihtoehtoja. Noh, palataan aiheeseen jahka aika on.

A14: Yhdeksän vaalimainosta.

Kokoomuksen Jaana Pelkosen mainos: ”Helsinkiläisten parhaaksi”. Aika klassinen naamamainos tämäkin, tosin mainittavaa on, että kuten Mari Puoskarin mainoksessa aikaisemmin, on Pelkosen mainoksessa puolueen nimi kirjoitettu epäselvästi. Vaaleampi taustaväri vaihtuu tummempaan juuri siinä vaiheessa tekstiä kun puoluekanta kirjoitetaan. En ymmärrä miksi. Pelkosen kuva näyttää muutenkin jokseenkin photoshopatulta – mielikuva, joka voimistuu taustan ja henkilökuvan selkeän eron myötä. Kuvan luonnottomuus voi johtua painojäljestä ja sovittamisesta tilaan.
3/10

Kokoomuksen Juha Hakolan ja Lea Saukkosen mainos: ”Turvallisuutta luotettavuutta ja kokemusta”. Mainoksessa ehdokkaat lupaavat jatkaa työtään kaupunginvaltuutettuina Helsinkiläisten hyväksi. Naamamainos tämäkin, mutta tykkään tästä enemmän kuin aikaisemmista. Ensinnäkin siinä ei luvata muutosta tai uusia tuulia, sekä näkyvillä on ensimmäistä kertaa tässä lehdessä puolueen vanha ruiskukka. Mainoksena sellainen Ilkkakanervamainen: ”The man you know.”
5/10

Keskustan Timo Laanisen mainos: ”Joskus kärkevä. Aina järkevä.” Naamamainos, mutta Männistön ohella yksi kauneimmista mainoksista tähän mennessä. Slogan on tyhmä ja vetoaa ehkä ihmisiin jotka haluavat esitellä riimejään häissä muka runoina.
5/10

Espoon Vihreiden mainos: ”Avoimempi Espoo”. Ehdokkaina naamagalleriaan on päässyt Johanna Karimäki, Merva Mikkola, Risto Nevanlinna ja Päivi Salli. Avoimempi kuin mikä? Avoimempi kuin Helsinki? Avoimempi kuin ennen? Yäk, yäk, yäk. Leijuvat rintakuvatkin näyttävät pronssipatsailta pöydällä.
2/10

RKP:N mainos: ”Anna arvo äänellesi”. Mainoksessa ei oikeastaan mainosteta ketään, vaan mainitaan vaan mahdollisuus tulla tapaamaan ”puheenjohtajamme ja kunnallisvaaliehdokkaita”. Mainos on aika suuri ja poikkeava muista. Siinä on keltainen huomioväri taustalla ja suuri Carl Haglund edessä näyttämässä luotettavalta. Rohkea veto RKP:ltä olla nimeämättä mainoksessaan suhteellisen tuntematonta puheenjohtajaansa. Myös positiivista mainoksessa on neljän tapahtuman nimeäminen erikseen. Se antaa mainokselle sisältöä. En kylläkään käsitä, mitä se arvo on, jota tämän mainoksen mukaan pitäisi äänelleen antaa? Suomenruotsalaisuus? Luotto Carl Haglundiin?
7/10
(edit. hyvinpä minäkin Haglundin tunnen kun aluksi nimesin hänet uudelleen nimellä Caj)


Vihreiden Leo Straniuksen mainos: ”Tulevien sukupolvien Helsinki”. Naamamainos, jossa on piirros fillarista ja kuva ehdokkaasta.
3/10

Keskustan Laura Kolben mainos: ”Rakkaudesta Helsinkiin!” Kolbe mainos on naamamainos, mutta se on aika kiva sellainen. Tekstinä lukee: ”Kaupunkikulttuurin, koulutuksen, kirjastojen ja mikroyrittäjyyden puolestapuhuja.” Puoluekanta on kirjoitettu mainokseen niin pienellä ja ohuin kirjaimin, kuin se suinkaan on mahdollista. Eikö Helsingissä kannata olla Keskustalainen vai?
6/10

Kokoomuksen mainos, jossa lukee vain etunimiä ja numeroita. Liisa, Heidi, Johanna ja Anneli ovat lehdessä valkoisella tekstillä, mustalla taustalla, numeroidensa kera. Ei mitään muuta sisältöä. Alla lukee Kokoomus, Helsinki ja maksajana on merkitty Pääkaupungin Kokoomusnaiset Ry. On kiskalla kyllä liikaa rahaa jos pystyy näin umpisurkean, ei-mitään kertovan mainoksen laittamaan lehteen ennakkoäänestyksen alkupäivänä. Hyi, yäk, ällö, nyt ämpäri ja äkkiä!
0,5/10

Kokoomuksen Matti Niirasen mainos: ”Vastuuta ja välittämistä”. Niirasen mainos on naamamainos ja mustavalkoinen sellainen. Mainoksessa on sentään mainittu paikkoja joissa ehdokkaan voi yhyttää. Vähän kun olisi ollut värejä ja mainoksessa olisi lukenut maksaneen tahon nimi, olisi tämä saattanut päästä hyvinkin korkealle rankingissani.
4/10

Keskustan Marjukka Vainio-Rossin mainos: ”Vararehtori Kalliossa Perheenäiti Töölössä” Tekstiosio on ihan huttua: ”Toimiva ja moniarvoinen kaupunki tekee arjestakin elämisen arvoisen. Se tarjoaa kaikille vapauksia ja pitää huolen heikommista.” Toimiva ja moniarvoinen kaupunki vai? Kaupunki on jo nyt moniarvoinen, sitä ei voi kiistää. Tästä sloganista tulee lähinnä sellainen olo, kuin mitään konkreettista ei haluttaisi sanoa, vaan ainoastaan pyritään kosiskelemaan monikulttuurisuuden kannattajia. Tosin omassa laveudessaan mainos oikeastaan voi tarkoittaa mitä vaan. Ehkä moniarvoisuus on viittaus Keskustalaisuuteen kaupungissa? Ehkä maahanmuuttajiin? Ehkä johonkin muuhun? Noh, sentään mainos on aika kaunis. Mutta miksi puoluekanta on jälleen pienellä piilossa nurkassa?
3/10

A15: Seitsemän vaalimainosta.

Vihreiden Kirsikka Moringin mainos:  ”Taide luo työtä ja toivoa.” Naamamainos. Maksajan nimi puuttuu.
2/10

Kokoomuksen mainos, jossa lukee vain sukunimiä ja numeroita. Mikä tämä vitsi oikein on?!?!? Miksi Kokoomus mainostaa näin? Tässä mainoksessa on edellisen sivun naisten etunimien sukunimet (Halme, Ruhala, Sydänmaa, Vuoristo-Salonen), enkä voi kuin ihmetellä sitä loputonta kassaa joka mahdollistaa näin typerän mainoskampanjan! Kuka näitä muka oikein huomaa samoiksi mainoksiksi? Ehkä joku joka kirjoittaa niistä blogiinsa, eipä paljon muut. Hyi, hyi, hyi.
0,5/10

Kokoomuksen Sirpa Norvion mainos, josta on vaikea nostaa esiin pääteesiä.  Koko mainos on tehty näyttämään naistenlehden kannelta, erilaisina fontteineen ja sloganeineen. Se on sinällään aika vetoava erilaisuudessaan, mutta koska en saa mitään kiksejä naistenlehdistä, se lähinnä ärsyttää minua. Tosin, samaan hengenvetoon on todettava, mainoksen kenties kiinnittävän kohdeyleisön huomion paremmin kuin muut aukeaman vaalimainokset. Pointsit siitä. Yksi slogan on ”Mitäs jos ryhtyisit yrittäjäksi?” Jaa minä? Ei kiitos, sitä mahdollisuutta tarjottiin jo.
7/10

Kokoomuksen Jan Vapaavuoren mainos: ”Helsinkiläisten hyväksi.” Naamamainos, jota voisi verrata Pelkosen mainokseen. Ilmekin on melko sama. Tosin Vapaavuorella on graafinen tausta ja kasvoissa aavistus vähemmän fotaria, joten annetaan yksi piste enemmän.
4/10

RKP:n Nils Torvaldsin mainos ”Tarvitsen enemmän aikaa kuin uskoinkaan. Neljä lisävuotta auttaa.” Hyi, yäk mikä slogan. ”En saanut aikaan mitään mutta kyllä nyt varmasti saan jos minut valitaan uudelleen.” Kamalaa Nils. Kuva on ihan OK ja perus naamamainokseksi tämä menee.
3/10

Espoon Vihreiden vaalimainos: ”Avoimempi Espoo”. Kuvissa tällä kertaa Inka Hopsu, Janne Koskenniemi, Marjo Matikka, Maisa Siirala ja Teresia Volotinen. Yhtä huono kuin edellinenkin Espoon Vihreiden mainos.
2/10

Pakilan Kokoomuksen mainos: ”Pro Pakila”. Matti Enroth, Ari Järvinen ja Tapio Klementti ovat saaneet tällaisen alajärjestön kautta kuvansa lehteen. Kuvassa sentään värit ja ruiskukka. Naamamainos kolmella hengellä.
3/10

Vihreiden Tiina Elon, Susanna Rahkosen ja Sirpa Hertellin mainos: ”Rohkeasti vihreämmän Espoon puolesta!” Naamamainos, joka ei ole yhtä hirvittävä kuin Espoon Vihreiden mainokset.
3/10

B4: Kaksi mainosta.

Kokoomuksen Aura Sallan mainos: ”Eurooppalainen Helsinki”. Mainos on naamamainos, mutta maksajana lukee Eurooppalainen Helsinki Ry. Ehdokkaalla siis joko on yhteyksiä Eurooppalainen Suomi ry:n kanssa tai hän haluaa identifioitua sen kanssa? Kysyin piruuttani sähköpostitse asiaa Eurooppalainen Suomi ry:ltä, josta vastattiin, ettei Sallalla ole mitään tekemistä Eurooppalainen Suomi ry:n kanssa. Kosiskelua ja vääriä mielleyhtymiä. Ärsyttää
1/10

SDP:n Pentti Arajärven mainos: ”Rakkaudesta kotikaupunkiin ja ihmisiin.” Arajärven kuva on graafinen ja siinä on mainittuna tilaisuuksia joista ehdokkaan löytää. Ilme on vähän ruma, mutta informatiivisuudessaan se ylittää selkeästi tavalliset naamakuvat.
4/10

SDP:n Päivi Lipposen mainos: ”Tulevaisuus tehdään luokkahuoneessa”.  Slogan on erotettu lainausmerkeillä, jotta mielikuvaa ehdokkaan omista sanomisista voidaan korostaa.
3/10.

B9: Kaksi vaalimainosta.

Kokoomuksen Ulla-Marja Urhon mainos: ”Haluan”. Tämän haluamisen ilmoittamisen jälkeen seuraa piiitkä selostus haluttavista asioista. Vaalimainoksena se on oikeastaan ihan jees, siinä ilmoitetaan konkreettisia asioita ja ehdokkaan kuva ja naama ovat hyvin esillä. Vähän niin kuin Männistön mainos, mutta rumempi (tai asiallisempi, riippuu kai katsojasta).
6/10

Keskustan Martti Huhtamäen mainos: ”Paluu Helsingin valtuustoon”. Naamamainos, jossa Huhtamäki ilmoittaa jatkavansa työtä bioenergian, Guggenheim-museon ja Malmin kentän puolesta. Vähän aina ärsyttää kun poliitikot yrittävät herättää henkiin kuopattuja tai päätettyjä asioita. Ovat ne sitten Toriparkki tai Guggenheim. Mutta sentään mainoksessa lukee vähän edes agendaa. Ja Keskustan logo on hyvin näkyvillä.
4/10

C3: Yksi vaalimainos.

SDP:n Eero Heinäluoman mainos: ”Vaikuttaminen alkaa läheltä.” Kulttuurisivuilla Heinäluoman mainos!?!? Mitä ihmettä? Kuvassa Heinäluoma on silmälasit kädessään, ikään kuin hän olisi hetkeksi lopettanut älykkäät toimensa ja jäänyt katsomaan kuvaajaa. Ihan hauska oikeastaan, muttei erikoinen.
3/10

C4: Kolme vaalimainosta.

Perussuomalaisten Matti Kopran mainos ilman slogania. ”Vanhaan jotain uutta – Perussuomalaisuutta! Sinivalkoista asialinjaa ja vastuuta ihmisistä. Meille kaikille kuuluu oikeus asumiseen, terveydenhuoltoon, työhön sekä turvallisuuteen.” Yleismaailmallisuudessaan puuduttava teksti jossa on tyhmä riimi alussa. ”Meille kuuluu oikeus” No totta kai se kuuluu! Noh, ehkä olennaisinta tekstissä on se, että siinä mainitaan perusarvoja ja se on mielipidesivulla. Hyvin sijoitettu mainos jolla takuulla miellytetään kannattajia.
5/10

Kokoomuksen Jarmo Niemisen mainos: ”Tekoja Elävän Stadin, paremman hallinnon ja luonnon puolesta”. Naamamainos, mutta mielipidesivulla.
4/10

Kokoomuksen Terhi Koulumiehen mainos ilman slogania. ”Kaupungin täytyy pitää huolta ihmisistä ja ympäristöstä, eikä rakentaa monumentteja. Kun rahaa on vähän, on peruspalvelut kuten sosiaali- ja terveydenhuolto asetettava etusijalle.” Oikeastaan aika hyvä mainos, vaikkakin kuva on haalea ja mainos pieni.
7/10

C6: Kaksi mainosta.

Kokoomuksen Pekka Mattilan mainos: ”Metropolia ilman ruuhkia.” Hyi kamala miten photoshopatun näköinen naamamainos! Aivan järkyttävän kammottava mainos, kaikessa värimaailmassaan!
2/10

Kokoomuksen Laura Rissasen mainos: ”Arkivihreä kaupunkilainen” Aina vähän ärsyttää kun ehdokkaat kosiskelevat toisten puolueiden äänestäjiä, mutta se on politiikassa sallittua. Lisäksi tekstiäkin löytyy: ”Lisää raiteita, parempaa asumista, päiväkodit ja koulut lähelle. Taidetta arkeen ja kirjastot kukoistamaan!” Kuvaa ei ole käsitelty miksikään hirviöksi ja muutenkin mainoksena huomattavasti miellyttävämpi kuin yläpuolelta löytynyt Mattilan purkka-ällötys.
8/10

Että sellaista sai tänään aamukahvin kanssa lueskella. Yksikään vaalimainos ei ollut täydellinen, mutta kyllä nämä tässä vuosien saatossa ovat kehittyneet paremmiksi. Tyhjää sananhelinää on vähemmän ja pelkkiä naamakuviakaan ei näe enää mitenkään liikaa. Kokoomus ja Vihreät olivat selkeästi aktiivisimmat mainostajat.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti